Ćwiczenia z aktualności
Attention à la Peinture!

  • Ćwiczenia z aktualności

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na kolejne spotkanie z cyklu „Ćwiczenia z aktualności” poświęconego kłopotliwym zagadnieniom współczesności i nowoczesności, i temu, na ile są to pojęcia opisujące czas, a na ile – postawy.

Obejmując szerokim spojrzeniem całą jej twórczość, ale ze szczególną uwagą zwróconą na aktualne i zbliżające się wystawy, Paulina Ołowska w rozmowie z Moniką Szewczyk opowie o swojej sztuce jako sposobie mierzenia się z historią – mierzenia się z nią „wszystkimi możliwymi sposobami”.

Ale jakie to właściwie sposoby? Co to za triki i jak działają? Co mogą powiedzieć o historycznych siłach mających wpływ na miasto, kraj, a także jego serce?

Paulina Ołowska 

Paulina Ołowska (ur. 1976) zajmuje się malarstwem, fotografią, performansem. Polem jej artystycznych eksploracji są utopie modernizmu, łączy badania nad tworczością artystow XX wieku z własnymi działaniami tworczymi, nadając aktualność ideom, ktore niesłusznie uznajemy za przegrane lub niemodne. Charakterystycznym wątkiem jest u Ołowskiej zainteresowanie kobiecymi postawami w sztuce i poszukiwanie „protoplastek”, stąd jej zainteresowanie m.in. Aliną Szapocznikow i Zofią Stryjeńską.

Monika Szewczyk

Kurator Programu Sztuk Plastycznych w Reva and David Logan Center for the Arts na Uniwersytecie w Chicago. Wcześniej, Monika Szewczyk pełniła funkcję kierownika ds. publikacji w Witte de With Center for Contemporary Art w Rotterdamie, gdzie współedytowała ponad 20 publikacji – od monografii, przez książki artystyczne po wybory tekstów krytycznych. Jej kariera kuratorska rozpoczęła się w Morris and Helen Belkin Art Gallery w Vancouver i rozkwitała dalej w Vancouver Art Gallery. W międzyczasie Szewczyk była wykładowczynią w akademiach sztuki, takich jak np. Emily Carr University w Vancouver, Piet Zwart Institute w Rotterdamie, Bergen National Academy of the Arts, a obecnie na Uniwersytecie w Chicago. Teksty Moniki Szewczyk pojawiają się w licznych katalogach i pismach, w tym w Afterall, Mousse, e-flux journal online i A Prior, który opublikował jej pierwszy esej o Paulinie Ołowskiej (2006).

 

Zobacz także: