Kord: Malek, Grzelewska, Libera
Premiera książki Natalii Malek

  • Kord: Malek, Grzelewska, Libera

Staromiejski Dom Kultury w Warszawie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz WBPiCAK zapraszają na warszawską premierę „Kordu” –  książki z wierszami i fotografiami, która powstała dzięki współpracy Natalii Malek i Anny Grzelewskiej.

Spotkanie będzie połączone z pokazem fotografii z archiwum artystki oraz dyskusją na temat podobnych, intersemiotycznych projektów. 

Kord oznacza włókno – rodzaj kruchego powiązania, które może okazać się najtrwalsze. To także materiał ochronny, wzmocnienie, otulina stosowana w przemyśle. Kord to zakrzywiony sztylet, broń spokrewniona z szablą, używana przez uboższych. Widać go w pieczęciach starej Warszawy. Słowo kojarzy się z sercem (łac. cor). Kord to dawna nazwa sztruksu – materiału prążkowanego, który dzisiaj jest już niemodny. Etymologicznie łączy się ze słowem współbrzmienie. 

Natalia Malek

poetka, kuratorka wydarzeń literackich. Autorka dwóch książek poetyckich pt.: "Pracowite popołudnia" (2010) i "Szaber" (2014, nominowany do Nagrody Literackiej Gdynia). Wiersze i teksty o sztuce publikowała w ogólnopolskiej i zagranicznej prasie kulturalnej. Od pięciu lat współtworzy cykl feminariów pt. "Wspólny Pokój" w Staromiejskim Domu Kultury w Warszawie, prowadzi spotkania na temat literatury krajów anglosaskich oraz związków literatury i sztuk wizualnych. Mieszka w Warszawie.

Anna Grzelewska

fotografka, doktorantka w Instytucie Twórczej Fotografii w czeskiej Opawie. Jej prace poświęcone tematyce dojrzewania były wielokrotnie nagradzane, m.in. podczas Lens Culture Emerging Talent Award w San Francisco, Grand Prix Fotofestiwalu w Łodzi i festiwalu International De Mode & De Photographie w Hyeres. Wystawia w Polsce i za granicą. Mieszka w Warszawie.

Zbigniew Libera

artysta, autor obiektów, instalacji, filmów wideo, wideoinstalacji, fotograf. Samouk. Absolwent Wydziału Pedagogiki na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. W latach 1980-1986 związany ze środowiskiem łódzkiego „Strychu” i „Kultury Zgrzytu”. Współtworzył środowiska i przedsięwzięcia sztuki niezależnej w Polsce, m.in. łódzką Kulturę Zrzuty, grupę muzyczną NAO i Sternenchoh, czasopismo "Tango". Uznawany za czołowego przedstawiciela nurtu sztuki krytycznej. W swoich pracach analizuje i krytykuje przyjęte konwencje, kulturę masową, tradycyjne modele wychowania, porusza kwestie manipulowania rzeczywistością przez media. Od 2006 prowadzi nomadyczny tryb życia. Współpracuje z Galerią Raster w Warszawie. Prace artysty znajdują się m.in. w zbiorach: CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Narodowej Galerii Sztuki Zachęta w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Jewish Museum w Nowym Jorku, Haus der Geschichte w Bonn.