JOSEPH BEUYS
Historie Filmu Awangardowego

  • JOSEPH BEUYS

    grafika: Krzysztof Iwański

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Fundacja Oko na Kino, Plac Defilad, Teatr Studio, Bar Studio oraz Miasto Stołeczne Warszawa zapraszają na drugi pokaz filmowy z cyklu Historie Filmu Awangardowego.

Charyzmatyczny, charakterystyczny – w nieodzownym kapeluszu i kamizelce, bezkompromisowy. Był artystyczną ikoną swojego czasu. W Kassel posadził 7000 drzew oraz stoczył bokserski pojedynek, w swojej artystycznej praktyce gotów był na wszystko, choćby to miało oznaczać kilkudniowe przebywanie w jednym pomieszczeniu z kojotem. Wywoływał skrajne reakcje, od zachwytu po kpiny. Motywowała go niezłomna wiara, że sztuka może działać na społeczeństwo, w drodze ewolucji prowadząc do zniesienia barier politycznych i narodowych i zakończenia wojen.


Program wieczoru:

▪️ godz. 21.00 – wprowadzenie, Sebastian Cichocki
▪️ godz. 21.30 – pokaz filmu:
„Beuys. Sztuka to rewolucja” reż. Andres Veiel (2017), 107 ‘

O filmie:

Wnikliwy portret życia i twórczości charyzmatycznego niemieckiego artysty oparty niemal w całości na doskonale zmontowanych materiałach archiwalnych. Charyzmatyczny niemiecki artysta, teoretyk sztuki, pedagog, aktywista i społeczno-polityczny reformator Joseph Beuys twierdził, że każdy z nas jest artystą w życiu, każdy może tworzyć sztukę i wpływać na nią oraz otaczający go świat. Ubrany w charakterystyczny kapelusz kontrowersyjny twórca postrzegał sztukę nie jako przedmioty estetyczne, lecz twórcze, terapeutyczne działanie o społecznym lub politycznym podłożu.

Okazuje się, że dziś – 30 lat po śmierci Beuysa – jego poglądy i życiowa postawa są aktualne znacznie bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Film udowadnia, że Beuys był wizjonerem daleko wykraczającym poza czasy, w których żył. Oglądając jego sztukę, w tym słynne performanse i słuchając jego wypowiedzi rozumiemy, dlaczego pieniądze nigdy nie powinny być towarem – według Beuysa handel nimi podważa zasady demokracji. Ale to nie wszystko – podpatrujemy, jak powstawały jego projekty, oglądamy stare fotografie, słuchamy fragmentów wykładów i wyjaśnień własnych prac i głoszonych idei, a także anegdot. Poznajemy na czym polegał szczególny rodzaj humoru Beuysa. Jednak oglądając ten nieznany dotąd szerzej wizualny i dźwiękowy materiał archiwalny, poznajemy nie tylko portret porywającego artysty, lecz przede wszystkim kameralny, intymny obraz niezwykłego człowieka o kompletnie nietuzinkowej osobowości, oryginalnej koncepcji sztuki i nieoczywistych jak na czasy, w których żył, poglądach.

Inne wydarzenia z tego cyklu: