Jak uczyć przez sztukę?
Warsztaty dla nauczycieli

  • Jak uczyć przez sztukę?

    Paweł Althamer, Grupa Nowolipie „Sylwia”, 2010. Fot. Bartosz Stawiarski

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza nauczycieli na cykl artystyczno-edukacyjny o włączaniu sztuki i twórczości w proces edukacji. 

Tym razem w Muzeum nad Wisłą poprowadzimy symulację pracy jak w klasie w oparciu o obiekty sztuki współczesnej, które są zgromadzone w parku Rzeźby na Bródnie. Wykorzystamy do tego cyfrowe zasoby muzeum. Zobaczymy, jak łatwo sprawić, aby lekcja stała się atrakcyjna nawet bez wychodzenia z budynku szkoły. Doświadczymy, jak zastosować twórcze metody używając nowoczesnej techniki i otwartej domeny zgodnie z najnowszymi trendami konektywnej pedagogiki i potrzebami współczesnego ucznia. W inspiracji wybranymi dziełami sztuki będziemy poznawać modelowy twórczy proces edukacyjny. Zobaczymy, jak połączyć twórczość artystyczną z innymi dziedzinami (matematyką, geometrią, geografią, literaturą czy historią).

Oprócz proponowanych działań warsztatowych będziemy rozmawiać o nowych trendach w edukacji, o metodach, które odpowiadają na potrzeby dzisiejszych uczniów i o interdyscyplinarnej edukacji przez sztukę, która osadzona jest w nowoczesnych teoriach pedagogicznych i osiągnięciach wybitnych naukowców. Doświadczymy, jak aktywizować podczas zajęć lekcyjnych wszystkie zmysły, które w trakcie procesu uczenia się wzmacniają się wzajemnie.

Cele główne muzealnych spotkań warsztatowych dla nauczycieli i edukatorów:

  • zapoznanie z ideą edukacji przez sztukę;
  • szerzenie kreatywnej pedagogiki i twórczej dydaktyki;
  • prezentacja potencjału edukacyjnego poszczególnych wystaw i wybranych dzieł;
  • podkreślenie roli sztuki i przedmiotów emocjonalnych w systemie edukacji;
  • pobudzenie postaw twórczych środowiska edukacyjnego;
  • inspiracja uczestników do dynamizowania systemu edukacji przez korelację sztuki z innymi dziedzinami i twórcze działania prowadzące uczniów do kreatywnego i krytycznego myślenia oraz samodzielności;
  • uwrażliwienie na moc współpracy międzyprzedmiotowej;
  • poszerzenie środków pozyskiwania komplementarnej wiedzy (m.in. twórczość, doświadczenie, korzystanie z domeny publicznej);
  • tworzenie systemowego środowiska estetycznego wychowania i świadomego odbioru kultury;
  • wcielanie metod pracy wykorzystujących zasoby grupy i jednostkowe uzdolnienia.

Motto warsztatów: Twórczy nauczyciele wychowują twórcze dzieci (wg teorii modelowania Sternberga). Wspomaganie uczniów w procesie odnajdywania tego, co naprawdę lubią robić to jedno z podstawowych zadań nauczyciela twórczości, bo ludziom trudno jest osiągać rzeczywiście wyjątkowe wyniki w dziedzinach, które ich nie interesują (Sternberg, 2001).

Trudność: stopniujemy zasięg wiadomości i poziom trudności działań wraz ze specjalizacją grupy i potrzebami uczestników, dostosowując wydarzenie do wymogów edukacyjnych, uwzględniając wytyczne podstawy programowej.

Środki dydaktyczne: dzieła uznanych artystów wizualnych i muzycznych, filmy, videoinstlacje, reprodukcje, dźwięki miasta i natury, przestrzeń zastana itp.

Materiały i narzędzia potrzebne do przeprowadzenia zajęć: m.in. folie malarskie, bloki techniczne, samoprzylepne taśmy, tektura, ołówki, nożyczki, woda, kubeczki i zakręcane butelki plastikowe, różne formaty i kolory papieru.

Uwaga! Warsztaty trwają 2,5 godziny. Prosimy o pełny udział w tym czasie.

Formularz zgłoszeniowy został ukryty.

Planowane terminy kolejnych spotkań – wtorki 16:30 (11 czerwca, 10 września).

Małgorzata Minchberg

Artystka wizualna, specjalistka ds. edukacji artystycznej, animatorka kultury, stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie upowszechniania kultury, twórczyni projektów edukacyjnych. Edukuje do sztuki i przez sztukę. Zajmuje się pielęgnowaniem postaw twórczych ludzi niezależnie od wieku, wykształcenia czy zdolności.

Laureatka I Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej 2016 za projekt przybliżający sztukę współczesną różnym grupom młodzieży w przestrzeni publicznej i w warszawskich instytucjach kultury. Nominowana do w/w nagrody w roku 2017 za interdyscyplinarny projekt o wychowaniu przez sztukę adresowany do kadr placówek edukacyjno-wychowawczych. W 2018 roku nagrodzona WNEK za długofalowy projekt wcielający edukację przez sztukę w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii w Radości.

Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Rzeźby. Ukończyła również Podyplomowe Studium Pedagogiczne (ASP Warszawa) oraz Podyplomowe Studia Menadżerskie dla Artystów i Animatorów Kultury na Uniwersytecie Warszawskim. Otworzyła przewód doktorski na Akademi Pedagogiki Specjalnej na Wydziale Edukacji Medialnej na temat Interdyscyplinarna edukacja przez sztukę.

Więcej:

POLE SZTUKI
Połączenia Sztuką

Wystawa i inne archiwalne wydarzenia towarzyszące:

DzieńGodzinaNazwa wydarzeniaMiejsce wydarzenia
12:00 Warsztaty „The Little Melting Pot”warsztaty z Bencem Gyorgim Palinkasem Park Rzeźby na Bródnie, Domek herbaciany
Kondratowicza/Chodecka, Warszawa
18:00 Spotkanie Domowa robotaOtwarta Biblioteka Napojów w Parku Rzeźby na Bródnie Park Rzeźby na Bródnie
Kondratowicza/Chodecka, Warszawa
14:00 Warsztaty Rozmowa z rzeźbamirodzinne warsztaty/spacer Park Rzeźby na Bródnie
Kondratowicza/Chodecka, Warszawa
Cykl Park Rzeźby na Bródnie Rozdział XIEkomuzeum. Instytucja ze społecznością Park Rzeźby na Bródnie
Kondratowicza/Chodecka, Warszawa
18:00 Spotkanie Nieoczywiste sąsiedztwoLetnia Szkoła w Parku Rzeźby Park Rzeźby na Bródnie, Domek herbaciany
Kondratowicza/Chodecka, Warszawa
Open call Otwarte pole wyobraźniOpen call na minirezydencje w Parku Rzeźby na Bródnie Park Bródnowski
Kondratowicza/Chodecka, Warszawa
Cykl Park Rzeźby na Bródnie Rozdział XII Otwarte pole dla wyobraźni Park Rzeźby na Bródnie
Kondratowicza/Chodecka, Warszawa
16:00 Spacer Miasto i miejsca dla roślinSpacer z Akademią Rzeczników Zmian Park Rzeźby na Bródnie, Domek herbaciany
Kondratowicza/Chodecka, Warszawa
Cykl Park Rzeźby na Bródnie Rozdział XIIIBródno. Instrukcja obsługi Park Rzeźby na Bródnie
Kondratowicza/Chodecka, Warszawa