Jak to robimy na peryferiach?
Konfrontacje. Historia dizajnu

  • Jak to robimy na peryferiach?

Powstały w Wielkiej Brytanii Arts & Crafts Movement dotarł w 2 poł. XIX wieku do wielu krajów, tak w Europie, jak w Ameryce.

Wszędzie tam spotkał się z ogromnym zainteresowaniem, czemu sprzyjała jego otwarta formuła - w zależności od lokalnych problemów można było wybrać sobie z niego do realizacji te cele, które uznawano za najważniejsze. Mogły one mieć charakter artystyczny, narodowy, społeczny, ekonomiczny lub związany z modelem produkcji. Jednym z najważniejszych celów okazało się zwrócenie uwagi na wartości lokalnej sztuki i wytwórczości.

W ówczesnym świecie, zdominowanym przez artystyczny dyktat Francji (Walter Benjamin nazwał Paryż „stolicą XIX wieku“), oznaczało to przyznanie wyższej rangi kulturom peryferyjnym, traktowanym dotychczas jako prowincjonalne. W krajach takich, jak Finlandia, Norwegia, Szwecja, Węgry, Słowacja czy Polska, Ruch Odrodzenia Sztuk i Rzemiosł okazał się ważnym czynnikiem wspierającym kształtowanie tożsamości kulturowej, zarówno o charakterze regionalnym, jak narodowym.

Jak więc robiliśmy to na peryferiach?

W spotkaniu udział wezmą Kerstin Wickman i Andrzej Szczerski, którzy wygłoszą następujące wykłady:

- dr hab. Andrzej Szczerski: „W poszukiwaniu polskiego stylu narodowego - działalność Towarzystwa Polska Sztuka Stosowana”.
- prof. Kerstin Wickman: “The construction of a Swedish identity round the year 1900 [The Swedish Society of Crafts and Design (Svenska Slöjdföreningen), The Friends of Handicraft, The Society of Home Craft and the Technical School (Konstfack)]”.

Kerstin Wickman - profesor teorii i historii dizajnu. Wykłada m.in. w Konstfack (University College of Arts, Crafts and Design) w Sztokholmie i na wielu innych uniwersytetach i w kolegiach w Szwecji. Wybitna znawczyni szwedzkiego wzornictwa i rzemiosła. Jej teksty ukazywały się w wielu międzynarodowych i szwedzkich magazynach poświęconych dizajnowi, była redaktorka Form Magazine. Autorka wielu publikacji na temat wzornictwa i rzemiosła. W chwili obecnej pracuje nad nową książką o szwedzkim wzornictwie przemysłowym w latach 1960-1990.

Andrzej Szczerski – historyk i krytyk sztuki, wykładowca w Instytucie Historii Sztuki UJ. Wykładał także na Uniwersytecie Goethego we Frankfurcie (2003) i na Uniwersytecie St Andrews w Wielkiej Brytanii (2004). Od 2009 roku Prezes Sekcji Polskiej Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA). Autor publikacji poświęconych sztuce XX wieku i sztuce współczesnej, w tym książek Wzorce tożsamości. Recepcja sztuki brytyjskiej w Europie Środkowej około roku 1900 (Kraków 2002), Modernizacje. Sztuka i architektura w nowych państwach Europy Środkowo-Wschodniej 1918-1939 (Łódź 2010).

Inne wydarzenia z tego cyklu: