Ikonografia niepodległości
Kobieta jako symbol rewolucji od zawsze należała do imaginarium zrywów niepodległościowych. „Wolność wiodąca lud na barykady” Eugène’a Delacroix, upamiętniająca wydarzenia rewolucji lipcowej 1830 roku, to tylko jeden z przykładów przedstawienia kobiety na czele walk.
W ikonografii znajdziemy powtarzające się motywy: sanitariuszki, łączniczki, matki-Polki czy męczennice. Kobiety te pojawiają się w historii zazwyczaj bez imienia i nazwiska, bardziej w funkcji symbolu niż jako upamiętnienie rzeczywistych osoób. W czasie trzeciego spotkania z cyklu zastanowimy się, jaką rolę odgrywają kobiety w tworzeniu warstwy wizualnej zrywów niepodległościowych. Czy rewolucja bez kobiet może się udać?
U podstaw cyklu „Punkty widzenia. Oprowadzania międzypokoleniowe” leży pytanie, czy podobny sposób odbioru i rozumienia dzieł sztuki zależy od wieku. Sprawdzają to w praktyce dwie przewodniczki Muzeum, Bogna Stefańska i Jolanta Woch, przedstawicielki młodszego i starszego pokolenia. Na wystawie „Niepodległe. Kobiety a dyskurs narodowy” przyglądać się będą wybranym pracom z perspektywy własnych zainteresowań, doświadczeń życiowych, wiedzy i odmiennych, właściwych każdemu z pokoleń, kodów kulturowych.
Spotkania zaplanowane są według następującego porządku:
7.11.2018
Punkty zwrotne: 1918-1945-1989
21.11.2018
Kobiety przeciw kolonializmowi
5.12.2018
Ikonografia niepodległości
19.12.2018
Czarny feminizm
9.01.2019
Kobiece ciało i dyscyplina
23.01.2019
Eksport zachodniej wizji kobiecości
30.01.2019
Współczesne Niepodległe
Bogna Stefańska
studentka Historii Sztuki na ASP w Warszawie, absolwentka katedry Projektowania Ubioru w Krakowie. Pracuje w polu kultury, obecnie jako opiekunka widzów i wystaw w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Współdziałaczka Konsorcjum Praktyk Postartystycznych. Zainteresowana feministycznymi działaniami z pogranicza świata sztuki i aktywizmu.
Jolanta Woch
absolwentka kierunku Ceramika w londyńskiej szkole projektowania Central Saint Martins College of Art & Design. Przez kilka lat pracowała w Victoria & Albert Museum gdzie organizowała oddolne oprowadzania w języku polskim. Interesuje się szeroko pojętą kulturą, architekturą i urbanistyką, ze szczególnym naciskiem na Warszawę. Entuzjastycznie pasjonuje się sztuką nowoczesną.