Fonopoetyka srebrnego roweru – dźwięk w twórczości Katalin Ladik
Wykład Antoniego Michnika
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na wykład online Antoniego Michnika towarzyszący wystawie „Wiek półcienia. Sztuka w czasach planetarnej zmiany”, która wciąż czeka na swoje otwarcie w Muzeum nad Wisłą.
Antoni Michnik opowie o twórczości Katalin Ladik, która przez całe życie funkcjonowała pomiędzy wieloma środowiskami i której twórczość równocześnie działała w różnych kontekstach. Poetka (w tym: konkretna, dźwiękowa, wizualna), performerka, aktorka, autorka prac wizualnych, Ladik obecna jest również w historii muzyki eksperymentalnej w Europie Środkowej – dzięki swym działaniom, koncertom, wydawnictwom płytowym. A także dzięki współpracy z kompozytorami oraz zespołami muzyki nowej w Jugosławii i Węgrzech – od formacji ACEZANTEZ po zespół Spiritus Noister.
Opowieść o muzycznym wymiarze twórczości Ladik układa się w skomplikowaną historię Europy Środkowej: złożonych tożsamości, projektów budowy państw ponadnarodowych, próby modernizacji w oparciu o państwową centralizację, doświadczenia imigracji.
Przyglądając się audialnym wątkom twórczości Ladik, zastanowimy się nad tym, na ile są one aktualne w dobie nadciągającej katastrofy klimatycznej oraz na ile współczesny kryzys skłania do reinterpretacji jej twórczości.
Wykład transmitowany będzie na żywo na fanpage'u wystawy Wiek Półcienia / The Penumbral Age oraz na muzealnym fanpage'u na Facebooku.
Antoni Michnik
doktorant w Instytucie Sztuki PAN, absolwent historii sztuki na UW, historyk kultury, performer. Członek i założyciel researchersko-performatywnej Grupy ETC. Od jesieni 2013 roku w redakcji magazynu „Glissando”. Publikował m.in. w „Kontekstach“, „Kulturze Popularnej”, „Kulturze Współczesnej”, „Przeglądzie Humanistycznym”, „Roczniku Historii Sztuki”, „Zeszytach Literackich”.
Współredaktor książek: Fluxus w trzech aktach. Narracje - estetyki - geografie Grupy ETC (Wyd. Krytyki Politycznej, 2014) oraz Poza Rejestrem. Rozmowy o muzyce i prawie autorskim (Fundacja Nowoczesna Polska, 2015).
Solo oraz z Grupą ETC występował na licznych festiwalach i przeglądach sztuki oraz muzyki współczesnej, interpretując neoawangardowe kompozycje muzyczne.