Filmy Wu Wenguanga
Projekcja

  • Filmy Wu Wenguanga

    "Dziennik: Śnieg, 21 listopada 1998", reż. Wu Wenguang, Chiny 1999, dzięki uprzejmości reżysera

Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Festiwal Filmowy Pięć Smaków zapraszają na pokaz dwóch filmów Wu Wenguanga, twórcy chińskiego dokumentu eksperymentalnego, jednego z bohaterów wystawy Danwen Xing „Dziennik. Awangarda w Chinach 1993-2003”.

Pierwszy z pokazywanych filmów 13-minutowy „Dziennik: Śnieg, 21 listopada 1998” opowiada historię odwołanej wystawy „It is I” („To jestem ja”), kuratorowanej przez Leng Lina, która miała odbyć się w Pekinie w Świątyni Cesarskich Przodków (znanej również pod nazwą Robotniczego Pałacu Kultury) w dniach 21-24 października 1998. W dniu otwarcia nad miastem przeszła potężna śnieżyca i po przybyciu na miejsce grupa artystów biorących udział w wystawie, a także krytyków, dziennikarzy i zgromadzonej publiczności dowiedziała się, że pokaz został odwołany. W zwolnionych kadrach Wu prowadzi wiwisekcję tej nietypowej towarzyskiej sytuacji obserwując ludzi gromadzących się na dziedzińcu, podczas gdy dzieła sztuki pozostają zamknięte za drzwiami Pałacu. Strzępki rozmów i udzielanych naprędce wywiadów stają się komentarzem do miejsca i kondycji sztuki współczesnej w Chinach.

Drugi z filmów „Bumelowanie w Pekinie – Ostatni marzyciele” to jeden z ideowych manifestów pokolenia fotografowanego przez Danwen Xing. W przeciwieństwie do filmów dokumentalnych produkowanych w Chinach w owym czasie, które były starannie planowane, „Bumelowanie w Pekinie” nakręcony został kamerą z ręki i składa się, w większości, z improwizowanych dialogów. Film powstawał w dwóch momentach czasowych – na krótko przed i po wydarzeniach na placu Tiananmen, wyznaczając nowy styl dokumentu w Chinach, koncentrujący się na kwestiach społecznych i życiu miasta. Jest on obrazem pokolenia młodych outsiderów. Opowiada historię piątki artystów – pisarza, fotografa, dwójki malarzy i dyrektora teatru awangardowego, którzy decydują się na życie poza oficjalnym porządkiem. Całkowicie sfinansowany przez Wu film powstał poza oficjalnym obiegiem kulturalnej biurokracji. W przeciwieństwie do państwowych filmów propagandowych Wu unikał także muzyki i narratora spoza kadru, by wytworzyć atmosferę naturalnej intymności z przedstawianymi postaciami.


„Dziennik: Śnieg, 21 listopada 1998”, reż. Wu Wenguang, Chiny 1999
Czas trwania 13’35’’

„Bumelowanie w Pekinie – Ostatni marzyciele”, reż. Wu Wenguang, Chiny 1990
Czas trwania 68’13’’

Pokaz współorganizowany z Festiwalem Filmowym Pięć Smaków.
  

Wystawa i inne archiwalne wydarzenia towarzyszące:

DzieńGodzinaNazwa wydarzeniaMiejsce wydarzenia
16:00 Oprowadzanie Oprowadzanie po wystawie Danwen XingDziennik. Awangarda w Chinach 1993-2003 MUZEUM na Pańskiej
Pańska 3 , Warszawa
18:00 Film Od Jean-Paul Sartre’a do Teresy Teng: kantońska sztuka współczesna w latach 80.Projekcja filmu MUZEUM na Pańskiej
Pańska 3 , Warszawa
16:00 Oprowadzanie Oprowadzanie po wystawie Danwen XingDziennik. Awangarda w Chinach 1993-2003 MUZEUM na Pańskiej
Pańska 3 , Warszawa
18:00 Wykład Wystawa „Chiny/Awangarda”, 1989Wykład Anthony’ego Yunga MUZEUM na Pańskiej
Pańska 3 , Warszawa
16:00 Oprowadzanie Oprowadzanie po wystawie Danwen XingDziennik. Awangarda w Chinach 1993-2003 MUZEUM na Pańskiej
Pańska 3 , Warszawa
16:00 Oprowadzanie Oprowadzanie kuratorskie po wystawie Danwen XingDziennik. Awangarda w Chinach 1993-2003 MUZEUM na Pańskiej
Pańska 3 , Warszawa
18:00 Wykład Rozszczepiona rzeczywistość. Chiny po 1989 rokuWykład Carol Yinghua Lu MUZEUM na Pańskiej
Pańska 3 , Warszawa
18:00 Spotkanie Długi cień Dziedzictwo socrealizmu w chińskiej sztuce współczesnej od śmierci Mao do dziś MUZEUM na Pańskiej
Pańska 3 , Warszawa
16:00 Oprowadzanie Oprowadzanie po wystawie Danwen XingDziennik. Awangarda w Chinach 1993-2003 MUZEUM na Pańskiej
Pańska 3 , Warszawa