Electric Summer School
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na Electric Summer School, sympozjum poświęcone technologii i modernizacji w perspektywie planetarnej z udziałem wybitnych filozofek, historyków i socjologów: Benjamina Brattona, Katarzyny Czeczot, Sandy’ego Isenstadta, Bogny Konior i McKenzie Wark.
W ostatnich kilku dekadach, dzięki refleksji nad epoką antropocenu, wyłonił się porządek, który wielu współczesnych badaczy i badaczek nazywa planetarną topografią świata spajającą naturę, technologię i człowieka. W ramach Electric Summer School przyjrzymy się politycznym implikacjom planetarnej megastruktury, w której zachodzą różnorodne relacje przestrzenne i przecinają się polityczne, społeczne i technologiczne sieci: warstwy informacyjne i obliczeniowe, sieci miejskie i struktury urbanistyczne, źródła energii i złoża mineralne oraz biosfera, która na niespotykaną dotąd skalę podlega modyfikacji przez człowieka. (zob., m.in. Benjamin Bratton „The Stack: On Software and Sovereignty”, MIT Press)
To krajobraz, w którym z jednej strony systemy komputacyjne zyskują coraz większą autonomię w organizacji życia ludzkiego i nieludzkiego, a z drugiej, sam koncept życia podany zostaje w wątpliwość. Możemy przyjąć, że w tak zorganizowanej megastrukturze człowiek, pomimo swoich fantazji o ujarzmianiu natury i technologii, od dawna nie zajmuje już centralnego miejsca. Prowadzi to do licznych lęków, zarówno indywidualnych, jak i społecznych. Status Realnego chyba nigdy nie był tak kontrowersyjny.
Jakie logistyczne wyzwania wyłaniają się z tej kartografii? W jaki sposób państwa i korporacje transformują przestrzeń i infrastrukturę, zamieniając je w instrument biopolitycznej władzy? Czy infrastruktura może być medium służącym wyobraźni, spekulacji na temat przyszłości i projektowania nowych doświadczeń afektywnych i estetycznych?
Kontekstem do zwołania Electric Summer School jest aktualna wystawa Agnieszki Polskiej “Plan Tysiącletni”, dla której tłem jest historia modernizacji i emancypacji, a z drugiej strony, poetycki wyraz niepokojów wynikających z uwikłania bohaterów w moment przełomu technologicznego.
Sympozjum podzielone jest na dwie części. Indywidualne wystąpienia zostaną wyświetlone w języku angielskim z polskimi napisami na profilu Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie na Facebooku oraz na ekranie we foyer Muzeum nad Wisłą.
Po części wykładowej zapraszamy publiczność na dyskusję na żywo z panelistami i panelistkami, która odbędzie się online na profilu Muzeum na FB o godzinie 16:00 w języku angielskim.
Program:
12:00 Katarzyna Czeczot, Romantyczna elektryfikacja. Historia potencjalna
12:45 Sandy Isenstadt, Od cudu do przyziemnego życia. Udomowienie Światła
13:30 Bogna Michalina Konior, Ładując Eurazję: Internet i ewolucja cywilizacji
14:15 McKenzie Wark, Wektor i Terytorium
15:00 Benjamin Bratton, Rewanż Realnego
16:00 Dyskusja online z udziałem panelistek i panelistów oraz publiczności
Benjamin Bratton
badacz, którego pole zainteresowań obejmuje filozofię, sztukę, dizajn i nauki informatyczne. Bratton jest profesorem Sztuk Wizualnych w University of California, San Diego. Jest dyrektorem programu badawczego The Terraforming w Strelka Institute of Media, Architecture and Design w Moskwie. Jest również profesorem Cyfrowego Dizajnu w The European Graduate School oraz gościnnym wykładowcą w SCI_Arc (The Southern California Institute of Architecture) i NYU Shanghai. Jest autorem kilku książek, m. in. "The Revenge of The Real: Politics for a Post-Pandemic World" (Verso Press), która opisuje pandemię jako kryzys w systemie rządów oraz apeluje o projekt pozytywnej biopolityki, "The Stack: On Software and Sovereignty" (MIT Press), kompleksowej propozycji filozoficznej systemów obliczeniowych na skalę planetarną, "Dispute Plan to Prevent Future Luxury Constitution" (e-flux/Sternberg) zbioru spekulatywnych fikcji na temat architektury, przemocy i utopii, oraz "The Terraforming" (Strelka Press) - książki, która podejmuje temat tego, co sztuczne i syntetyczne w Sztucznej Inteligencji, naukach o ziemi, lingwistyce, percepcji, urbanistyce i ekosystemach.
Katarzyna Czeczot
kulturoznawczyni, feministka, profesorka Instytutu Badań Literackich PAN. Interesuje się literaturą i kulturą wizualną od narodzin nowoczesności do czasów współczesnych. Współredaktorka „Encyklopedii Gender” (2014), autorka książki „Ofelizm. Romantyczne zawłaszczenia, feministyczne interwencje”. W serii „Nowa Biblioteka Romantyczna” wydała trzy antologie: „Magnetyzm”, „Praktyki psychiatrii” i (wraz z Michałem Pospiszylem) „Romantyczy antykapitalizm”. Recenzje i eseje pisała m.in. dla „n.paradoksy”, „Tekstów Drugich”, „Praktyki Teoretycznej”, „Widoku”, „Notatnika Teatralnego”, „Czasu Kultury”, „Dwutygodnika”, „Glissando”. Członkini redakcji „Praktyki Teoretycznej” i „Wieku XIX”.
Sandy Isenstadt
profesor i kierownik katedry Wydziału Historii Sztuki na Uniwersytecie Delaware. Jest autorem tekstów poruszających temat powojennych rekonfiguracji modernizmu i amerykańskiej kultury materialnej. Tematem "Modern American House" (2009), nagrodzonej przez Towarzystwo Historyków Architektury książki jest przestrzenna percepcja środowiska domowego. Jest również współredaktorem książek takich jak "Modernism and the Middle East. Politics of the Built Environment" (2008), pierwszego kompleksowego opracowania modernizmu na Bliskim Wschodzie; "Cities of Light" (2015), pierwszej globalnej analizy światła miejskiego; w przygotowaniu "Elusive Archives and Modelwork: Material Culture and Modeling in the Humanities". Jego najnowsza monografia "Electric Light: An Architectural History" (2018) analizuje nowatorskie przestrzenie świetlne wprowadzone za sprawą światła elektrycznego. Stypendysta National Endowment for the Humanities, the Graham Foundation for Advanced Studies in the Fine Arts, the Center for Advanced Study in the Visual Arts, oraz the Institute for Advanced Study w Princeton, N.J.
Bogna Michalina Konior
wykładowczyni na Wydziale Interaktywnej Sztuki Mediów i stypendystka w Centrum Badań nad Kulturą i Sztuczną Inteligencją w NYU Shanghai. Jej aktualne badania dotyczą zmian na skalę gatunkową w ludzkiej kulturze i polityce w wyniku zmian technologicznych i ekologicznych, w szczególności w kontekście Eurazji. Publikowała w wielu pismach naukowych na tematy związane z nowymi mediami, kulturą cyfrową, filozofią i futuryzmem. Jej nadchodzące eseje analizują problematykę, m.in sztucznej inteligencji w twórczości Stanisława Lema, akceleracjonizmu po zimnej wojnie i mistycznego wyobrażenia kolonizacji kosmosu. Więcej infirmacji na stronie www.bognamk.com
Natalia Sielewicz
historyczka sztuki i kuratorka w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, doktorantka. W swoich wystawach i tekstach podejmuje zagadnienia feminizmu, kultury afektu i filozofii technologii. Kuratorka wystaw: "Agnieszka Polska. Plan Tysiącletni" (2021), "Farba znaczy krew. Kobieta, afekt i pragnienie we współczesnym malarstwie" (2019), "Chuliganki" (2017), wystawy problematyzującej performatywność i taniec jako narzędzia kobiecego oporu, wystawy "Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Intymność jako tekst" (2017), poświęconej afektom, autofikcji i poetyce wyznania w literaturze i sztukach wizualnych. Jest również kuratorką "Ustawień prywatności" (2014), jednej z pierwszych instytucjonalnych wystaw przyglądających się wpływowi Internetu 2.0 na kondycję człowieka w dobie późnego kapitalizmu oraz wystawy "Chleb i Róże. Artyści wobec podziałów klasowych" (2015, wspólnie z Łukaszem Rondudą).
McKenzie Wark
autorka "Capital is Dead" (Verso 2019) i "Sensoria" (Verso 2020). We wrześniu tego roku nakładem Duke University Press ukaże się jej książka o pisarce i artystce Kathy Acker zatytułowana "Philosophy for Spiders". Wark wykłada w Eugene Lang College, koledżu nauk humanistycznych w The New School w Nowym Jorku.