Edukacja międzyludzka w szkolnej codzienności
Warsztaty dla środowiska edukacyjnego

  • Edukacja międzyludzka w szkolnej codzienności
    fot. Rafał Milach [zdjęcie z ulicznego protestu, przez przejście dla pieszych idzie młoda aktywistka Bianka Nwolisa, trzymając transparent z ręcznie wypisanymi słowami 'STOP CAlLING ME MURZYN']

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza środowisko edukacyjne na pierwszy z cyklu warsztatów w 2021 roku.

Dyskryminacja, wykluczenie, nawiązywanie relacji, odbiór przekazów medialnych to niektóre z niełatwych tematów, które stają się coraz bardziej aktualne i ważne społecznie. Nauczyciele i edukatorzy są grupą spotykającą się z problemami bezpośrednio w swojej praktyce, mają też realny wpływ na postawy dzieci i młodzieży.

Momenty kryzysu i zmiany wymagają nowych narzędzi – nie tylko do nowych form edukacji, ale też i do zmieniających się relacji międzyludzkich. Sztuka i praktyki artystyczne diagnozują problemy i szukają rozwiązań, dają wsparcie i poczucie sprawczości.

Zbadamy, jak świadomy odbiór kultury wizualnej może pomóc w dostrzeganiu problemów i zmianie perspektywy. Podczas spotkań z artystami, ekspertkami, aktywistami oraz muzealnymi edukatorkami podejmiemy wyzwanie tworzenia edukacji wrażliwej i odpowiedzialnej społecznie.

Czarne jest polskie

Tematem styczniowego spotkania będzie rasizm. W otwartej i warsztatowej formule porozmawiamy o słowach, postawach i wyobrażeniach, które dyskryminują i krzywdzą czarnoskóre dzieci w polskich szkołach. Wspólnie przyjrzymy się kulturowym przekazom, które budują w nas fałszywe i upraszczające obrazy innych osób - zastanowimy się, jak się ich pozbyć lub wykorzystać edukacyjnie - ćwicząc krytyczne myślenie. Przyjrzymy się różnym sytuacjom, które wydarzają się pomiędzy rówieśnikami i zastanowimy się, jak na nie reagować: jak tłumaczyć, argumentować i działać zwalczając przejawy dyskryminacji w szkole.

W ramach 12. edycji festiwalu “Warszawa w Budowie” odbyło się szereg działań, debat i wydarzeń przygotowanych przez członkinie grupy “Czarne jest Polskie” założonej przez afropolskie aktywistki i edukatorki, które w trakcie pandemii i protestów Black Lives Matter nagłośniły w polskiej debacie publicznej doświadczenia Polek i Polaków afrykańskiego pochodzenia.

Informacje organizacyjne

Spotkania będą odbywać się w rytmie ok. 2-miesięcznym, będziemy informować o kolejnych terminach z wyprzedzeniem. Formuła spotkań jest uzależniona od obowiązujących restrykcji, zaczynamy warsztaty w formie cyfrowej - przez platformę zoom. Link do spotkania zostanie przesłany zapisanym osobom. Uczestnicy otrzymają po warsztacie zestaw propozycji zadań/ćwiczeń w formacie pdf do wykonywania z uczniami w klasie.

Noemi Ndoloka Mbezi

urodziła się w 1989 roku w Szubinie, pół Polka, pół Angolanka. Absolwentka Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, dziennikarka i pedagog. Jedna z inicjatorek akcji #dontcallmemurzyn i zalożycielek grupy Czarne jest polskie.

Katarzyna Witt

historyczka sztuki, edukatorka muzealna, założycielka Kolektora i twórczyni treści dla dzieci. Absolwentka studiów podyplomowych „Literatura dziecięca i młodzieżowa wobec wyzwań nowoczesności”. Współautorka nagradzanej „Książki otwartej na świat” będącej rodzinnym przewodnikiem po Muzeum Emigracji w Gdyni. Laureatka konkursu edukacji architektonicznej „Golden Cubes”. Zajmuje się m.in. edukacją kulturową, wizualną i architektoniczną najmłodszych, animuje projekty młodzieżowe. Tworzy narzędzia dydaktyczne, pisze dla dzieci, prowadzi warsztaty w muzeach, domach kultury i bibliotekach.

Zobacz także: