Dyskusyjny Klub Filmowy #6
Poza pracą, poza odmową. Wykład kinematograficzny Mariny Vishmidt

  • Dyskusyjny Klub Filmowy #6
    Eine Prämie für Irene (Premia dla Ireny), Helke Sander, RFN, 1971, dzięki uprzejmości Mariny Vishmid

Wykorzystując film i video jako świadków historii dwudziestowiecznych i pokryzysowych ruchów społecznych, Marina Vishmidt zastanowi się nad reakcyjną tendencją do zapisywania pracowników w annałach historii jako frajerów i ofiar kapitału.

Prezentacja ujmie zmagania robotnicze jako formę społecznej spekulacji – takiej spekulacji, która przyjmuje wymiar instytucjonalny i jest do cna pragmatyczna – tym samym uznając rolę protestów jako miejsc wytwarzania kultury. Jak każda inna forma krytyki, zmagania z konieczności przeradzają się w eksces. Nadmiar generowany przez tarcia pomiędzy afirmacją i negacją. Taki nadmiar zawsze wskazuje poza siebie oraz odwołuje się do tego, co przyszłe, co jeszcze-niemożliwe, jednocześnie wzmacniając to, co istnieje. Przeszłość także jest relacją społeczną, i jako taka powinna pozostać otwarta.

Wykład podsumowuje długoterminowe badania Mariny Vishmidt nad pracą i płcią w kinematografii politycznej. Pisarka zada pytanie o to, jakie figury kolektywności, ironii i zerwania wyłaniają się z sytuacji tak różnych od siebie i tak ze sobą połączonych, jak protesty okupacyjne w fabrykach w latach 60., menadżerskie intrygi lat dwutysięcznych oraz postkolonialna sztuka feministyczna z lat 70. Jednocześnie wejdzie ona w dialog z tymi teoriami lewicowego komunizmu, które pomniejszają wagę znanych z historii ruchów pracowniczych, jako nieposiadających innych perspektyw poza dążeniem do polepszenia własnej pozycji w uniwersum kapitalistycznym. W zaskakujący sposób teorie te upodabniają się do obowiązującej, neoliberalnej mądrości o kresie polityki klasowej.

Wykład w języku angielskim.

Marina Vishmidt to mieszkająca w Londynie pisarka zajmująca się głównie kwestiami sztuki, pracy i formy wartości. Obroniła doktorat o spekulacji jako trybie produkcji w sztuce i kapitale na Queen Mary, University of London. Jej teksty są publikowane w katalogach, opracowaniach i czasopismach, takich jak „Mute”, „Afterall”, „Parkett” i „Texte zur Kunst”.

Program Dyskusyjnego Klubu Filmowego został stworzony przez trzy zespoły kuratorskie pracujące przy wystawach „Robiąc użytek”, „Chleb i róże” oraz „Po co wojny są na świecie”.

Spotkania organizowane są w ogólnodostępnej przestrzeni audytoryjno-biurowej na pierwszym piętrze pawilonu Emilia w każdy wtorek, aż do końca trwania wystaw 1 maja.

Wszystkie pokazy łączy figura artysty, mierzącego się z problemami nierówności klasowych, społecznej akceptacji, powinności obywatelskich, jak i problematyka relacji artysty ze wspólnotą czy też twórczy eskapizm lub subwersja. Prezentowane są utwory filmowe artystów, dokumentalistów, outsiderów, którym towarzyszą omówienia kuratorów wystaw w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, jak i zaproszonych gości.

Program

  • 1 marca: „Entuzjaści. Kino outsiderów od lat 50. do 80.", wybór filmów amatorskich z Filmoteki Muzeum
  • 8 marca: „Resurrect Dead: The Mystery of the Toynbee Tiles”, reż Jon Foy, 2011
  • 15 marca: „Ustalenia, które zostały ustalone” reż. Magda Mosiewicz, 2016
  • 22 marca: „My Name Is Janez Janša”, reż. Janez Janša, 2012
  • 29 marca: „Marwencol", reż. Jeff Malmberg, 2010
  • 5 kwietnia: Marina Vishmidt, program filmowy „Speculation as a Mode of Production in Art and Capital”
  • 12 kwietnia: „The Devil and Daniel Johnston", reż. Jeff Feuerzeig, 2005
  • 19 kwietnia: „2084: a science fiction show" (odcinki 1 i 2), reż. Anton Vidokle, Pelin Tan, 2015 

Zobacz także:

Wystawa i inne archiwalne wydarzenia towarzyszące:

18:00 Seminarium Czytanki dla Użytkowników Sztuki #6Diogenes, Duchamp i odmowa (sztuki, pracy i nie tylko) Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
19:00 Spotkanie Powiększenie #5Instytut Modelowych Narodów Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
14:00 Oprowadzanie Oprowadzanie w języku angielskimPo projekcie „Robiąc użytek” Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
16:00 Wydarzenie Jeszcze inny podział tortuPopołudnie z alternatywnymi ekonomiami Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
14:00 Wykład RedCSur: Przemyślenie znaczenia ,,Południa” Wykład Mabel Tapii Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
15:00 Oprowadzanie Niedzielne raportowanie:na wystawie „Robiąc użytek” Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
18:00 Oprowadzanie Oprowadzanie po wystawie „Robiąc Użytek”Myślenie o niemożliwym – czyli jak robić użytek ze sztuki w sferze polityki? Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
19:00 Spotkanie Powiększenie #6: #WyzwolenieMuzeum poza krytyką instytucjonalnąSpotkanie z Gavinem Grindonem Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
18:00 Warsztaty Dmuchana barykada z Tools for Action Prezentacja, warsztaty i działania z Artúrem van Balenem z Tools for Action: 15, 16 i 17 kwietnia Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa