Dlaczego w sztuce ukraińskiej są wielkie artystki
O książce i sztuce Marii Prymaczenko
O książkach, sztuce i sytuacji artystek nie tylko w Ukrainie rozmawiają Yulia Kryvich, prof. Katarzyna Stańczak-Wiślicz i prof. Tomasz Stryjek. Spotkanie moderuje Anna Łazar.
Porozmawiamy o sytuacji ukraińskich artystek w XX wieku, za kontekst biorąc historię społeczną i dyskursy historiograficzne w Ukrainie, Polsce i w Europie. Jakie były warunki dostrzeżenia artystki i jak z jej twórczości potrafiła skorzystać radziecka machina propagandowa. Zastanowimy się nad sytuacją kobiet w Ukrainie, w Związku Radzieckim i w Polsce. Wreszcie podejmiemy próbę uchwycenia tradycji artystycznych kształtujących artystki w Ukrainie w XX wieku.
Osoby zaproszone do udziału w rozmowie prezentują unikalne perspektywy – prof. Katarzyna Stańczak-Wiślicz jest historyczką społeczną i bada sytuację kobiet w wieku XX i XXI, prof. Tomasz Stryjek to badacz kultur historycznych ze szczególnym uwzględnieniem Ukrainy, zaś Yuliia Kryvich to ukraińska artystka żyjąca dzisiaj.
Głównym kontekstem rozmowy jest wystawa, ale także dostępne po polsku książki Dlaczego w sztuce ukraińskiej były wielkie artystki pod red. Kateryny Jakowłenko, Planeta Piołun Oksany Zabużko i Kłopoty ze sztuką ludową Ewy Klekot.
Katarzyna Stańczak-Wiślicz – adiunkt w Instytucie Badań Literackich, absolwentka Szkoły Nauk Społecznych przy IFiS PAN, studiowała historię na Uniwersytecie Warszawskim. Pracuje w Pracowni Komunikacji Literackiej w okresie PRL. Główne kierunki zainteresowań naukowych: historia społeczna okresu PRL ze szczególnym uwzględnieniem historii kobiet, analiza dyskursów popularnych w XX w., literatura i kultura popularna w PRL, zagadnienia literackie i historiograficzne reprezentacji II wojny światowej i Zagłady. Uczestniczy w pracach Komisji Historii Kobiet przy Komitecie Nauk Historycznych PAN.
Tomasz Stryjek – historyk, politolog, doktor habilitowany w zakresie nauk o polityce, od 2008 r. wykładowca Collegium Civitas, od 1996 r. pracownik naukowy Instytutu Studiów Politycznych PAN. Specjalizuje się w badaniu historii najnowszej i współczesności Ukrainy oraz innych państw Europy Środkowej i Wschodniej.
W latach 2017–2021 kierował polsko-ukraińskim grantem Narodowego Centrum Nauki pt.: „Kultury historyczne w procesie przemian: uzgadnianie pamięci, historii i tożsamości we współczesnej Europie Środkowej i Wschodniej”. Autor ponad 50 książek i artykułów dotyczących historii i współczesności Europy Środkowej i Wschodniej.
Yulia Krivich – artystka wizualna, aktywistka i kuratorka. Współzałożycielka Solidarnościowego Domu Kultury „Słonecznik”. Ukończyła Wydział Architektury Państwowej Akademii Inżynierii i Architektury w Dnieprze oraz Wydział Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Brała udział w licznych międzynarodowych projektach i wystawach w Ukrainie, Polsce i na świecie.
Jej prace znajdują się w publicznej kolekcji Fundacji Sztuki ING oraz w różnych kolekcjach prywatnych. W swoich pracach bada kwestie związane z tożsamością, wykorzystując elementy aktywizmu i praktyk kolektywnych, jednocześnie badając własną pozycję jako migrantki. Jej zainteresowania obejmują tematy związane z językiem, Europą Wschodnią i ruchem antyimperialnym w sztuce. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Anna Łazar – filolożka polska i ukraińska, kuratorka programu międzynarodowej współpracy artystycznej w ramach projektu Gdańsk Miasto Literatury, autorka projektów i tekstów, tłumaczka (m.in. Dlaczego w sztuce ukraińskiej są wielkie artystki 2020, Oksana Zabużko, Planeta Piołun, 2022, Ilia Kamiński, Republika Głuchych 2023). Pracowała w dziedzinie dyplomacji publicznej w MSZ w dyrekcji Instytutów Polskich w Kijowie (2008–2014) i w Sankt-Petersburgu (2015–2018) oraz jako kuratorka w Muzeum Sztuki w Łodzi (2021–2022)."