Czytanki dla Użytkowników Sztuki #3
Inna sztuka i wiedza. Jak współpracować z outsiderami?

  • Czytanki dla Użytkowników Sztuki #3

    Ilustracja: Krzysztof Pyda

Zespół Wolnego Uniwersytetu Warszawy zaprasza na cykl seminariów, które odnoszą się do wystaw organizowanych w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie – „Robiąc użytek”, „Po co wojny są na świecie” oraz „Chleb i róże”.

Trzecie Czytanki poświęcone będą tematowi spotkania pomiędzy „ekspertami” świata sztuki i nauki ze społecznymi outsiderami. Przyczynkiem do dyskusji będą strategie kuratorskie wystawy „Po co wojny są na świecie” oraz projektu etnograficznego „Historia broniowskiej myśli socjologicznej”.

W trakcie seminarium zostanie przedyskutowana współpraca z outsiderami rozumiana jako reprezentacja twórczości i myśli osób, które działają poza obiegiem kultury dominującej. Dyskusja wyjdzie poza wąsko zakreślony kontekst działań artystycznych i animacyjnych, zakładających współudział wykluczonych grup społecznych. Zadane zostanie fundamentalne pytanie o to, jak pokazać dokonania i światopogląd outsiderów, bez kolonizowania, protekcjonalności i pochylania się nad ich (często) trudną sytuacją. Innymi słowy – jak nie egzotyzować innego i skutecznie podważyć pojęcie twórczości „naiwnej”, stawianej w opozycji do kultury eksperckiej. Dyskusja wyjdzie od tekstu Mieke Bal, wskazującego na różnice paradygmatów muzeum sztuki i muzeum etnograficznego oraz artykułu Christiana Bersta, opisującego dylematy towarzyszące prezentacji sztuki outsiderów. Seminarium będzie towarzyszyć prezentacja projektu „Historia broniowskiej myśli socjologicznej”, o którym na spotkaniu opowie Tomasz Rakowski, jego kurator.

Lektury:

  • fragment tekstu „Dyskurs muzeum” Mieke Bal
  • „Exhibiting Art Brut” Christiana Bersta
  • „Alternatywne historie myśli socjologicznej. Działania, imaginacje, pragnienia” Tomasza Rakowskiego.

Teksty zostaną wysłane zainteresowanym wzięciem udziału w seminarium na tydzień przed spotkaniem, w odpowiedzi na maila wysłanego na adres zapisy@artmuseum.pl, o tytule Czytanki dla Użytkowników Sztuki #3. Będą także dostępne w recepcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Spotkanie odbędzie się w audytorium na pierwszym piętrze pawilonu Emilia.

W nawiązaniu do tradycji latających uniwersytetów, Wolny Uniwersytet Warszawy proponuje serię samokształceniowych spotkań dla użytkowników i użytkowniczek sztuki. Czytanki posłużą skompletowaniu pojęciowej skrzynki narzędziowej, która pozwoli na samodzielne majsterkowanie przy zagadnieniach kluczowych dla zrozumienia roli i pozycji sztuki w dzisiejszym świecie.

Czytanki dla Użytkowników Sztuki odnoszą się bezpośrednio do wystaw organizowanych w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie („Robiąc użytek”, „Po co wojny są na świecie” oraz „Chleb i róże”), teoretyczną refleksję zakorzeniając w rozmowie o bieżących praktykach kuratorskich i artystycznych.

Cykl siedmiu seminariów będzie poruszał szereg pytań, takich jak:

  • Czym jest wartość użytkowa sztuki?
  • Czy sztuka jest bezużyteczna?
  • Co w takim kontekście oznacza robienie użytku?
  • Czy żyjemy w epoce post-artystycznej?
  • Czy awangardowy sen o fuzji sztuki z życiem pozostaje niespełnialnym marzeniem?
  • Czy sztuka wciąż prowadzić może do radykalnych przekształceń codzienności?
  • Czym są kompetencje artystyczne?
  • Jak promieniują one na inne dziedziny życia?
  • Jakie są możliwe światy sztuki?
  • Jaka jest wartość instytucji podtrzymujących artystyczną autonomię?
  • Czym jest zwrot etnograficzny w sztuce?
  • Czy i na jakich zasadach świat sztuki może skutecznie włączać grupy wykluczone?
  • Co łączy majsterkowiczów z hakerami?
  • Jaką pracę wykonują użytkownicy platform społecznościowych?

Jedną z lektur powracających na wielu seminariach będzie „W stronę leksykonu użytkowania” kanadyjskiego teoretyka Stephena Wrighta, któremu towarzyszyć będą teksty klasyczne (Immanuel Kant, Karl Marks, Friedrich Schiller) oraz pozycje ze współczesnej filozofii, krytyki społecznej i teorii sztuki (Howard Becker, Hakim Bey, Claire Bishop, Yann Moulier Boutang, Peter Bürger, Guy Debord, Hal Foster, Miwon Kwon, Lucy Lippard, Jerzy Ludwiński, Jacques Rancière, McKenzie Wark).

 

Plan seminariów:

13.01.2016 Czytanki #1: O pożytkach płynących z bezużyteczności.

27.01.2016 Czytanki #2: Jak żyć w postartystycznych czasach?

24.02.2016 Czytanki #3: Inna sztuka i wiedza. Jak współpracować z outsiderami?

9.03.2016 Czytanki #4: Zwrot etnograficzny w sztuce.

23.03.2016 Czytanki #5: Klasa, sztuka, kreatywność.

6.04.2016 Czytanki #6: Awangarda i Exodus.

20.04.2016 Czytanki #7: Użytkowanie jako wytwarzanie.

Zobacz także:

Wystawa i inne archiwalne wydarzenia towarzyszące:

DzieńGodzinaNazwa wydarzeniaMiejsce wydarzenia
18:00 Spotkanie Od „naiwnych” do outsiderówCzym jest dziś outsider art? Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
14:00 Warsztaty Odnieś sięCzyli o sposobach na komentowanie współczesnego świata Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
14:00 Oprowadzanie Oprowadzanie Po wystawie „Po co wojny są na świecie” Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
19:30 Film Dyskusyjny Klub Filmowy #1Entuzjaści. Kino outsiderów od lat 50. do 80. Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
14:00 Oprowadzanie Oprowadzanie Po wystawie „Po co wojny są na świecie” Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
19:30 Film Dyskusyjny Klub Filmowy #2Powstanie umarłych. Tajemnica płytek Toynbee'go Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
14:00 Oprowadzanie Oprowadzanie Po wystawie „Po co wojny są na świecie” Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
14:00 Oprowadzanie Oprowadzanie w języku angielskimPo wystawie „Po co wojny są na świecie” Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa