„Cztery nowoczesności. Teksty o architekturze i sztuce polskiej XX wieku"
Spotkanie wokół książki Andrzeja Szczerskiego

  • „Cztery nowoczesności. Teksty o architekturze i sztuce polskiej XX wieku\

Zapraszamy na spotkanie wokół książki Andrzeja Szczerskiego „Cztery nowoczesności. Teksty o architekturze i sztuce polskiej XX wieku.” Rozmawiać będą: Andrzej Szczerski, Agata Szydłowska i Jakub Banasiak. Spotkanie poprowadzi Tomasz Fudala.

Czy warto przeciwstawiać „polskość” i „nowoczesności”, czy raczej o należy uznać „nowoczesność” za integralną część polskiego dziedzictwa?

W najnowszej książce Andrzeja Szczerskiego omówione zostały cztery interpretacje nowoczesności, związane z konkretnymi okresami historycznymi: ostatnimi latami zaborów, niepodległością II Rzeczypospolitej, czasem PRL oraz odzyskaną po 1989 roku wolnością. Ich wyrazem są projekty w stylu zakopiańskim, inspiracje językiem esperanto, modernistyczna architektura i awangardowa sztuka dwudziestolecia, komentujące zimnowojenną rzeczywistość malarstwo lat 50. i 60., rozwój hoteli i ośrodków wypoczynkowych w latach 70., a także inspirowane modernizmem o wzornictwo i sztuka ostatniego dwudziestolecia. „Cztery nowoczesności” to nowy, proponujący niestereotypową perspektywę głos w debacie o procesach modernizacyjnych w historii Polski. Zdaniem autora, kultura polska XX wieku potrafiła w oryginalny sposób postrzegać nowoczesne hasła, unikając naśladownictwa i wtórności.  

Andrzej Szczerski – istoryk i krytyk sztuki, wykładowca w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor publikacji poświęconych sztuce XX wieku i sztuce współczesnej, w tym książek „Wzorce tożsamości. Recepcja sztuki brytyjskiej w Europie Środkowej około roku 1900” (Kraków 2002) i „Modernizacje. Sztuka i architektura w nowych państwach Europy Środkowo-Wschodniej 1918–1939” (Łódź 2010). Redaktor serii „Modernizmy. Architektura nowoczesności w II Rzeczypospolitej” (Kraków 2013–). Kurator wystaw, m.in.: ”„Symbolism in Poland and Britain” (Tate Britain w Londynie, 2009), „Modernizacje 1918–1939. Czas przyszły dokonany” (Muzeum Sztuki w Łodzi, 2010), „The Power of Fantasy. Modern and Contemporary Art from Poland” (BOZAR Centre for Fine Arts w Brukseli, 2011). Prezes Sekcji Polskiej Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA, wiceprezes AICA International, członek Rady Powierniczej Muzeum Narodowego w Warszawie.

Tomasz Fudala – historyk i krytyk sztuki, kurator w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Autor artykułów w prasie i magazynach artystycznych („Artforum”, „Domus”, „Odra”, „Obieg”, „Sekcja”), a także katalogach wystaw (między innymi „Anna Molska”, Art in General, Nowy Jork 2009; „1:1. Monika Sosnowska, Pawilon Polski”, LII Biennale Sztuki w Wenecji, 2007; „Hege Lønne”, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2008; „Nowe zjawiska w sztuce polskiej”, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2007).

Jakub Banasiak – historyk i krytyk sztuki, absolwent Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się historią sztuki polskiej nowoczesnej i współczesnej, w szczególności sztuką powstałą po 1989 roku. W Instytucie Sztuki PAN pod kierunkiem prof. Marty Leśniakowskiej przygotowuje dysertację doktorską o sztuce polskiej po 1989 r. w odniesieniu do przemian transformacyjnych. Redaktor naczelny (z Adamem Mazurem) magazynu "SZUM", redaktor naczelny Wydawnictwa 40 000 Malarzy. Autor licznych esejów i publikacji, a także książek „Rewolucjoniści są zmęczeni” (2008) oraz „Zmęczeni rzeczywistością” (2009). W latach 2010–2013 prowadził autorską galerię Kolonie. W latach 2006–2010 prowadził bloga oraz stronę internetową Krytykant.pl.

Agata Szydłowska – historyczka i krytyczka sztuki, absolwentka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. (studia magisterskie) oraz Szkoły Nauk Społecznych przy Instytucie Filozofii i Socjologii PAN (studia doktoranckie). Wykłada historię dizajnu w poznańskiej School of Form oraz warszawskiej Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. Współpracuje także z Akademią Sztuk Pięknych w Katowicach, gdzie prowadzi wykład monograficzny na studiach doktoranckich.
Współpracuje z kwartalnikiem projektowym „2+3D” oraz „Monitor Magazine”. Jest autorką książek: „Miliard rzeczy dookoła. Agata Szydłowska rozmawia z polskimi projektantami graficznymi” (wyd. Karakter, 2013) oraz „Paneuropa, Kometa, Hel. Szkice z historii projektowania liter w Polsce” (razem z projektantem Marianem Misiakiem, wyd. Karakter 2015).