Ćwiczenia z aktualności
Dieter Roelstraete rozmawia z Goshką Macugą

  • Ćwiczenia z aktualności

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza kolejne spotkanie z cyklu „Ćwiczenia z aktualności” w którym pytamy o to co to jest sztuka współczesna, a co: nowoczesna?

Gdzie zaczyna się ta pierwsza, a gdzie druga? Z jakimi postawami łączą się obie? Czy to możliwe, żeby prace tworzone dziś były niewspółczesne? Jak pisać historię sztuki współczesnej? Czym są jej muzea i czy opisywana przez nie „aktualność” jest jeszcze aktualna?

W rozmowie z Goshką Macugą, Dieter Roelstraete pytać będzie o jej artystyczne strategie w których łączy ona dwie postawy które zdaja się definiować sztukę współczesną ostatniej dekady: zwracanie się artystów stronę researchu historycznego i archiwalnego oraz ich rosnące zainteresowanie strategiami wystawienniczymi i dialogiem miedzy praktyką artystyczną i kuratorską. Co to „praktycznie” oznacza? Jak działa „archeologia kultury” jako metoda pracy i strategia artystyczna?

Podczas rozmowy Goshka Macuga i Dieter Roelstraete poruszą problem ‘współczesności’ i relacji sztuki do przeszłości, aktualności i przyszłości. Punktem wyjścia ich rozmowy będą ich własne 'praktyki' – Goshka Macuga opowie między innymi o “Liście” jej pracy znajdującej się dziś w kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, a Dieter Roelstraete o jego niedawno otwartej wystawie „The Way of the Shovel: Art as Archaeology” – pokazywanej w MCA Chicago.

Goshka Macuga

Artystka (ur. w 1967 w Warszawie) od wielu lat mieszka i pracuje w Londynie,
w 2008 roku była nominowana do Nagrody Turnera, najbardziej prestiżowej
nagrody w brytyjskiej sztuce. Posługuje się specyficzną metodą pracy zwaną
archeologią kultury — każdy projekt poprzedza dogłębnymi badaniami archiwalnymi
i historycznymi, pozwalającymi ujawnić szeroki kontekst interesujących
ją zjawisk. Tworzy instalacje, do których włącza prace innych artystów, materiały
archiwalne, ready-mades, ale też własne obiekty, łącząc strategie artystyczne
z kuratorskimi.

Dieter Roelstraete

Kurator w Muzeum Sztuki Współczesnej (MCA) w Chicago, organizator wystaw „Goshka Macuga: Exhibit, A” oraz „The Way of the Shovel: Art as Archaeology" (2013). W latach 2003 – 2011 Dieter Roelstraete był kuratorem w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Antwerpii (MuHKA), gdzie organizował zarówno wielkoskalowe wystawy grupowe jak i monograficzne, w tym np. „Emotion Pictures" (2005); „Intertidal" - przekrojowy pokaz sztuki współczesnej artystów z Vancouver (2005), „The Order of Things" (2008); „Liam Gillick and Lawrence Weiner: A Syntax of Dependency" (2011); „A Rua: The Spirit of Rio de Janeiro" (2011); „Chantal Akerman: Too Close, Too Far" (2012) oraz projekty zbiorowe „Academy: Learning from Art" (2006), „All That Is Solid Melts Into Air" (2009), czy „Kerry James Marshall: Paintings and Other Stuff" (2013). W roku 2005, Roelstraete pełnił funkcę współkuratora wystawy „Honoré d’O: The Quest" w pawilonie belgijskim podczas 51 Biennale w Wenecji. Jako były edytor Afterall i współzałożyciel F.R. David, Roelstraete ma na koncie liczne publikacje na temat sztuki współczesnej oraz związanych z nią zagadnień filozoficznych, ukazujące się w katalogach i czasopismach, takich jak: Artforum, e-flux journal, Frieze, Metropolis M, Mousse Magazine, czy Texte zur Kunst. W 2010 roku, wydawnictwo Afterall Books/The MIT Press wydało jego książkę, „Richard Long: A Line Made By Walking" a w 2012 wybór jego wierszy ukazał się nakładem Roma Publications.
 

Zobacz także: