Automobil wyścigowy co pędzi, piękniejszy jest niż Nike z Samotraki

Otwarcie wystawy plakatów

  • Automobil wyścigowy co pędzi, piękniejszy jest niż Nike z Samotraki


Pokaz z kolekcji Galerii Plakatu Piotra Dąbrowskiego towarzyszy wystawie „Andrzej Wróblewski: Recto/Verso. 1948–1949, 1956–1957” i prezentuje plakaty współczesne artyście. Ich wybór został zbudowany wokół najważniejszych, ale jednocześnie najbardziej dramatycznych momentów historii powojennej sztuki. Otwierają go lata 40., z pierwszą falą nowoczesności, potem widzimy krótki okres socrealizmu ogłoszonego w 1949 roku oraz postalinowską odwilż (wybór zamyka się rokiem 1962).



„Automobil wyścigowy co pędzi, piękniejszy jest niż Nike z Samotraki!” – pisał Andrzej Wróblewski w 1948 roku w tekście „Malarstwo absolutne”. Na początku artystycznej drogi cenił szybkość reagowania na rzeczywistość i społeczną rolę sztuki. Realizm bezpośredni, o którym mówił w kontekście swojego malarstwa, miał zapewnić sztuce łatwość komunikowania, czytelność i szeroki zasięg społeczny. Sztuka, aby działać, musiała powstawać w relacji do pędu współczesnego świata i cywilizacji, musiała nadążyć za tempem rewolucyjnych zmian. Ta postawa przekłada się na dopuszczanie szkicowości i prowizoryczności artystycznych rozwiązań.



Wystawa plakatów to sposób na poznanie kontekstu codzienności i ulicy czasów artysty. Treści reklamowe przeplatają się tu z politycznymi, a medium konsumpcji i werbunku w rękach peerelowskich władz służy także wdrażaniu realnego socjalizmu. Tak jak prace Wróblewskiego – rozdarte między propagandą a artystycznym eksperymentem – plakaty te oddają ducha burzliwych czasów. 
Wszystkie pokazywane plakaty pochodzą z kolekcji Piotra Dąbrowskiego. Tworzony od połowy lat 70. zbiór liczy kilkadziesiąt tysięcy obiektów, wśród których znaleźć można wszystkie najważniejsze nurty i tematy obecne w polskim plakacie XX w.

Wystawa i inne wydarzenia towarzyszące: