50 x 68 Kolektywne Działanie Audytywne

  • 50 x 68 Kolektywne Działanie Audytywne

    Graffiti uliczne w Paryżu, maj 1968

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie wraz z Ewą Majewską i Pawłem Krzaczkowskim zapraszają do udziału w kolektywnym działaniu audytywnym „50x68”.

50x68 KDA jest rekonstrukcją wielowątkowej i mocnej, ambiwalentnej i pełnej sprzeczności atmosfery maja 1968 roku, jego rewolucyjnych wybuchów, artystycznych erupcji, żądania niemożliwego i ekspresji pragnień.

W naszym działaniu, do którego zaprosiliśmy osoby zrzeszone w Konsorcjum Praktyk Postartystycznych, prezentujemy barwny wielogłos tekstów z epoki, tekstów powstałych później, które oddają w naszym przekonaniu jej ducha, a nawet pisanych przez osoby z KPP manifestów własnych działań artystycznych czy politycznych.

Akcja zaczęła się od smutnej konstatacji, że choć w wielu krajach po marcu 1968 roku nastąpił również maj, i inne miesiące oraz lata, polskie społeczeństwo nadal zakleszczone jest w sidłach marca 1968 roku, z jego antysemityzmem, bezwzględną polityką anty-żydowską, z wykluczeniami i wypędzeniami. W takiej nieprzechwyconej przez rewolucyjne pragnienia, nieprzepracowanej traumie, faszyzm nie tylko może, ale wręcz musi powracać jako doktryna polityki oraz jej praktyka. Próbując „odczarować” spowite gęstym, szowinistycznym mitem polskie zwyczaje i pamięć historyczną, postanowiliśmy więc zaprosić maj, rekonstruując i remiksując teksty z 1968 roku, te współczesne oraz nasze własne propozycje. 

Nasze działanie obejmuje: stworzenie śpiewnika manifestów (we współpracy z Krzysztofem Łagutko), dokonanie nagrania recytacji/ śpiewu/ innych form wokalnych przygotowanych przez nas wcześniej fragmentów manifestów (we współpracy z Teatrem Powszechnym, który użyczył nam na ten cel sali prób oraz z osobami z KPP); edycji nagranego materiału oraz wykonania/odtworzenia go z głośników w przestrzeni Warszawy i ewentualnie również innych miast, jeśli znajdą się tam osoby chętne, by dokonać takiego Kolektywnego Działania Audytywnego.

Na potrzeby 50x68 KDA napisaliśmy też Manifest:

Nie łudźmy się! Rewolucja nie odbędzie się w Polsacie ani w Polskim Radio.
Nie oszukujmy się! Nie zainicjuje jej Facebook, Twitter, czy inny rynkowy potentat komunikacji społecznej. Nie wyrośnie w nędzy studenckiego życia.
Rewolucja nie zostanie ogłoszona z ambony, nie zaordynuje jej Ordo Juris.
Nie wybuchnie w walce z uchodźcami, nie zostanie wrzucona na rynek przez superakcjonariat, który przehandlował wszystko tak doskonale, że ukradł nawet język protestu.

Rewolucja rozpocznie się na końcu języka. Tam, gdzie wszystkie słowa niezgody i pragnienia powstrzymywane dotąd przez dobre wychowanie, wstyd czy miłosierdzie, wyjawią swoje nieurzeczowione pragnienia.

W 1968 roku w Kalifornii, Paryżu, Meksyku i Frankfurcie pytano, czy pod brukiem jest plaża. Zabraniano zabraniać. Wstępowano do Czarnych Panter i palono biustonosze.
W tym czasie w Warszawie odbywał się marzec. Niektórzy twierdzą, że nadal trwa.
My żądamy jego zniesienia!
Żądamy Maja!
Żądamy Maja!

Nagranie miało miejsce 23 kwietnia 2018 roku, montaż i inne formy opracowania – w kolejnych dwóch tygodniach, zaś właściwe wykonanie 50x68 KDA – 13 maja 2018 roku, w okrągłą rocznicę największej demonstracji paryskiego maja 1968 roku. Dźwięki z przygotowanego przez nas nagrania włączą się w audiosferę miasta, częściowo zakłócając ją, a częściowo – jedynie wzmacniając i tak obecne w niej hałasy. Działanie ma więc mieć charakter raczej zakłócenia, niż inwazji, choć Bóg jeden wie, do czego zdolni okażą się wykonawcy/sprzęt tego działania.

W zestawie manifestów wykorzystano: Manifest 50 x 68 KDA; R. Luksemburg, „Porządek panuje w Berlinie”; G. Debord, „Społeczeństwo Spektaklu”; Aleka Polis, „Rosa Rotes Tak”, „miałam legalną aborcję”; Aleka Polis, „Chleba i Róż. Manifest”; Syreny.TV, „Manifest”, Laboria Cubonix, „Manifest Ksenofeministyczny”; H. Cixous, „Śmiech Meduzy”; Studenci i Studentki ze Strasburga/Międzynarodówka Sytuacjonistyczna, „Nędza studenckiego życia”; K. Marks, „Tezy o Feuerbachu”; W. Benjamin, „Tezy o historii”, D. Haraway, „Manifest Cyborgów”; M. Horkheimer i T. Adorno, „Dialektyka oświecenia”, 15W08, „Manifest”; B. Brecht, „Pytania czytającego robotnika”; S. O'Connor, „War”; M. L. King, „I have a dream”; Black Panthers, „Program w 10 punktach” (1966); J. Kuroń i K. Modzelewski, „List otwarty do Partii”; E. Majewska, „Żądamy!”; Mierle Laderman Ukeles, „Utrzymywanie/opieka”, Stephane Hessel, „Czas oburzenia!”.

W nagraniu udział wzięli: Ewa Majewska, Paweł Krzaczkowski (również montaż i edycja nagrania), Aleksandra Polisiewicz, Krzysztof Unrug, Katarzyna Korytkowska, Irmina Rusicka, Mateusz Kowalczyk, Krzysztof Łagutko, Kuba Szreder, Michał Kozłowski, Maja Gordon, Agnieszka Szreder, Adam Kruk, Ignacy Hryniewicz, Rafał Żwirek, Antoni Michnik, Edka Jarząb, wykonania nietypowe.

Wsparcia logistycznego udzieliło Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (program „Rekonstrukcje”, w ramach Departamentu Obecności), pomoc zaoferował Sarmen Beglarian z Biura Wystaw, zaś z rewolucyjnym haftem nadciąga z Krakowa Monika Drożyńska.

Nagrania można posłuchać w serwisie soundcloud.com.

 


 

Inne wydarzenia z tego cyklu: