Dla szkół gimnazjalnych

Lekcje muzealne to znakomita okazja do wprowadzenia uczniów w świat sztuki. Dla gimnazjalistów przygotowaliśmy następujące tematy lekcji w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

1. Idea, działanie, obiekt – różne oblicza sztuki współczesnej

Różnorodność sztuki współczesnej przyprawia niejednego odbiorcę o zawrót głowy! Żyjemy w czasach, w których dzieła sztuki powstają właściwie ze wszystkiego, a ilość pomysłów na działania twórcze nie ma granic. Lekcja pomyślana została jako przewodnik po odmiennych typach wypowiedzi artystycznych. Podczas zajęć uczniowie będą mieli szansę poznać wiele nowych pojęć i uwrażliwić się na przekaz sztuki współczesnej.

2. Sztuka wobec rzeczywistości, czyli co artyści mówią nam o otaczającym świecie?

Słynne pytanie: ”Sztuka dla sztuki czy sztuka dla mas?” wydaje się dzisiaj nieco przestarzałe. Wobec powszechnego dostępu i różnorodności sztuki, która już dawno przestała być elitarna, każda osoba wkraczająca do muzeum może odnaleźć coś dla siebie. Podczas lekcji przyjrzymy się pracom odnoszącym się do świata, w którym żyjemy. Poprzez rozmowę i praktyczne zadania będziemy zastanawiać się jaki obraz rzeczywistości wyłania się ze sztuki współczesnej i czy możemy się z nim zgodzić.

3. Nic nie jest tym, czym się wydaje – żart i groteska w sztuce

Czy sztukę współczesną zawsze trzeba czytać na serio? W wielu przypadkach wręcz przeciwnie. Dystans, poczucie humoru czy ironia bardzo często towarzyszą współczesnym artystom w ich poszukiwaniach twórczych. Kiedy żart jest tematem, a kiedy środkiem artystycznym i z czego tak naprawdę się tu żartuje? Podczas oprowadzania postaramy się spojrzeć na prace z kolekcji z przymrużeniem oka – tak, jak artyści często patrzą na otaczającą nas rzeczywistość.

4. „Oj, dobrze już” – sensy, konteksty i oblicza artystycznych prowokacji

Często słyszymy, że sztuka współczesna jest prowokująca, kontrowersyjna, obrazoburcza. Artystyczne skandale regularnie stają się obiektem medialnych sensacji, narzędziem walki politycznej czy po prostu powodem zniesmaczenia gościa galerii. Czemu służy i czym jest dziś prowokacja – środkiem czy celem samym w sobie? Zamierzonym efektem czy produktem ubocznym pracy? Punktem odniesienia jest tutaj przewrotny tytuł pisma „Oj, dobrze już”, wydawanego w latach 80. przez Gruppę, jedną z najbardziej prowokacyjnych polskich formacji artystycznych.

5. Malarstwo w XXI wieku – co widać, czyli spacer po malarskich pracach z kolekcji. Opis i analiza formalna dzieła sztuki

Czy w dobie instalacji, performansów, sztuki wideo i environmentu jest jeszcze miejsce dla malarstwa? Czy jako technika tradycyjna, w dobie współczesności uległa ono przedawnieniu? Przyglądając się obrazom z kolekcji MSN postaramy się zastanowić nad kondycją i różnymi obliczami współczesnego malarstwa.

6. Kim jest Inny? Sztuka wobec różnic etnicznych, płciowych i religijnych

Jednym z najważniejszych tematów, poruszanych na wystawie kolekcji, jest emancypacja. Zainteresowani tym, co powszechnie uważane jest za „inne”, „obce”, „w kontrze”; współcześni artyści bohaterami swoich realizacji czynią podmioty marginalizowane w powszechnej narracji historycznej czy społecznej. Analizując prace z kolekcji zastanowimy się, w jaki sposób sztuka stara się na nowo zdefiniować pojęcie płci, rodziny, religii, rasy, narodu – i czy może ona zmienić nasze podejście do Innego.