And Warren Niesłuchowski Was There. Ontological nomad, guest, host, ghost

Książka w języku angielskim, poświęcona jednemu z najbardziej ekscentrycznych, charyzmatycznych i dyskretnych obywateli świata i świata sztuki.

Warren Niesłuchowski (1946–2019) był ontologicznym wagabundą, tłumaczem-poliglotą, samoukiem i erudytą, uważnym towarzyszem artystów, networkerem bez statusu, chodzącą bibliografią i świadkiem ważnych wydarzeń – nie tylko w świecie sztuki. Przez ostatnich 16 lat życia nie miał własnego domu – podróżował z kontynentu na kontynent i od miasta do miasta, pojawiając się jako gość w domach przyjaciół według własnego, nieznanemu nikomu grafiku. Sam Warren mawiał, parafrazując Derridę, że wiedzie życie jako „guest, host, ghost“.

Publikacja przedstawia wybór jego e-mailowej korespondencji z przyjaciółmi i współpracownikami, wśród których było wielu znakomitych artystów i krytyków, m.in.: Joan Jonas, Krzysztof Wodiczko, Raymond Pettibon, Rebecca Quaytman, Adam Szymczyk, Agnieszka Taborska i Marcin Giżycki, Thierry de Duve, Dominik Lejman, Elka Krajewska, Zuzanna Janin, Slavs and Tatars. Są to listy pełne ciepła, językowej finezji i erudycyjnych odniesień, zarazem naznaczone emocjonalnym ciężarem bezdomności i nieustającego bycia w drodze. Uzupełniają je teksty krytyczne autorstwa Warrena Niesłuchowskiego oraz jego portrety – teksty i prace artystyczne przyjaciół: rysunki, obrazy, fotografie i kadry z filmu. Pozwalają zobaczyć kogoś, kto udowadniał, że radykalne, transkulturowe i transnarodowe połączenie sztuki i życia jest możliwe.

Dopełnieniem książki jest wystawa pod tym samym tytułem, przygotowana przez jej twórców i pokazywana w Berlinie (Cabinet Berlin, 11 października–14 listopada 2020), Warszawie (grudzień 2020) oraz Nowym Jorku (2021).


O REDAKTORACH

Sina Najafi

założyciel i redaktor naczelny nowojorskiego magazynu artystycznego „Cabinet”, kurator wystaw, m.in. „Philosophical Toys”, „Odd Lots: Revisiting Gordon Matta-Clark's Fake Estates”, „The Paper Sculpture Show”. Mieszka w Berlinie i Nowym Jorku.

Joanna Warsza

kuratorka wystaw, dyrektor artystyczna Public Art Munich 2018, a także dyrektor programowa CuratorLab na Uniwersytecie Konstfack w Sztokholmie. W 2012 współkuratorka, z Arturem Żmijewskim, 7. Berlin Biennale. Autorka tekstów krytycznych, redaktorka książek „Stadion X – miejsce, którego nie było” i „Forget Fear”. Mieszka w Berlinie.


Bilety

..3CZW3  Kup bilet
..3CZW3  Kup bilet
..hPTh  Kup bilet