1968-1989. Momenty zwrotne w polityce i sztuce

W jakim stopniu zmiany polityczne wpływają na formę, środki artystyczne i dystrybucję sztuki? Jak rozumieć różnice między praktykami artystycznymi, które wydają się podobne, jednak powstały w bardzo różnych kontekstach politycznych i ideologicznych? Czy możliwe i celowe jest napisanie po 1989 roku historii sztuki europejskiej, która łączyłaby Zachód i Wschód? Czy kategorie „byłego Wschodu” i „byłego Zachodu” są produktywne?

Książka 1968-1989. Momenty zwrotne w polityce i sztuce jest wyborem tekstów i wystąpień z seminarium „1968-1989” zorganizowanego w lipcu 2008 przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie we współpracy z Claire Bishop.

Celem seminarium była porównawcza refleksja nad artystycznym znaczeniem roku 1968 i przemian roku 1989 oraz próba opisu sposobów komunikacji w sztuce – zarówno w obrębie Europy Wschodniej, jak i między Wschodem a Zachodem – w okresach burzliwych przemian społeczno-politycznych.

Książka zbiera przedstawione podczas seminarium teksty oraz fragmenty żywiołowych i emocjonalnych debat, zapis ten uzupełniliśmy dwoma dodatkowymi esejami, które podejmują tematykę seminarium.

Po książce poruszamy się z pomocą nawigacji opracowanej przez Ludovica Ballanda wskazującej główne zagadnienia seminarium i publikacji: rok 1968, rok 1989, wystawy i instytucje, partycypacja, internacjonalizm oraz „były Wschód” i „były Zachód”.

Autorzy tekstów:

Claire Bishop, Branislav Jakovljević, Ana Janevski, Vit Havránek, Tomáš Pospiszyl, Luiza Nader, Gabriela Świtek, Piotr Piotrowski, Attila Tordai-S, Borut Vogelnik, Charles Esche, Kathrin Rhomberg oraz Tania Bruguera.


Bilety

..3CZW3  Kup bilet
..2CZW2  Kup bilet
..hCZWh  Kup bilet

Zobacz także: