Zdarzyło się w Muzeum...
w 2019 roku

  • Zdarzyło się w Muzeum...
    Fot. Kuba Mozolewski

Miniony rok w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie obfitował w znaczące wystawy i wydarzenia ważne dla funkcjonowania instytucji. Zapraszamy do krótkiego przeglądu:

Muzeum w budowie

Rok 2019 rozpoczęliśmy dobrymi wieściami. Dnia 28 lutego została podpisana umowa na budowę nowej siedziby na placu Defilad.

– Rozpoczynamy realizację jednej z najważniejszych inwestycji kulturalnych ostatnich lat, która realnie stworzy Nowe Centrum Warszawy. Muzeum Sztuki Nowoczesnej to instytucja, oddająca ducha miasta - nowoczesność, różnorodność, otwartość. Zbudowała solidną, rozpoznawalną markę i zdobyła liczne grono stałych gości wystaw – mówił Rafał Trzaskowski, prezydent stolicy.

Aktualności z placu budowy można śledzić TUTAJ.

Wystawy w Muzeum nad Wisłą

W Muzeum nad Wisłą odbyło się sześć wystaw. Rok otworzyła wystawa „Niepodległe” (kuratorka: Magda Lipska) zorganizowana na okoliczność obchodów 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Pisały o niej m.in. Wyborcza, Culture.pl, Czas Kultury czy Magazyn Kontakt.

Dużym zainteresowaniem cieszyła się monograficzna wystawa Daniela Rycharskiego, „Strachy” (kurator: Szymon Maliborski). Wywiad z artystą przeprowadził m.in. Mariusz Szczygieł, Piotr Sarzyński pisał w Polityce, że „ta wystawa to ważny głos w dyskusji o tym, czym jest dziś Polska", zaś Stach Szabłowski podsumował w Przekroju: „Gdybyż tylko było między nami więcej Danielów Rycharskich…”. Wystawa miała swoją odsłonę również podczas festiwalu Open'er w Gdyni.

W 2019 roku odbył się ponadto pokaz prac zgłoszonych do 18. edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii. Laureatką nagrody głównej została Barbara Gryka, zaś druga nagroda przyznana została Mateuszowi Kowalczykowi.

Kolejna wystawa – pokaz malarstwa kobiet „Farba znaczy krew” (kuratorka: Natalia Sielewicz) została uznana przez Annę Pałęcką z redakcji Dwutygodnika za jedną z najważniejszych wystaw minionego roku. Natomiast Anna Bartosiewicz pisała w Czasie Kultury: „Rozmaitość formalna i tematyczna prezentowanych na wystawie obrazów pozwala skosztować innego, uporczywie ignorowanego przez muzea malarstwa. Warto oddać się sile jego przyciągania i przyjąć zaproszenie do świata kobiet tworzonego przez kobiety”. Recenzja wystawy autorstwa Agaty Pyzik znalazła się w prestiżowym magazynie Artforum, a rozmowę z kuratorką przeprowadził Neil Walsh w magazynie Dazed.

Równie ważna była wystawa „Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku” zorganizowana w 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej, w ramach obchodów Roku Antyfaszystowskiego,  ogólnopolskiej inicjatywy instytucji publicznych, organizacji pozarządowych, ruchów społecznych, twórców, aktywistów i aktywistek. Jak napisał Piotr Kosiewski w Tygodniku Powszechnym: „Kultura – o czym przypomina wystawa w Muzeum Sztuki Nowoczesnej – może wymusić dostrzeżenie tego, czego nie widzimy lub nie chcemy zobaczyć, uznając, że nas te wszystkie problemy po prostu nie dotyczą”.

Rok zakończyła wystawa malarstwa „MIRIAM CAHN: JA, ISTOTA LUDZKA” (kuratorka: Marta Dziewańska). Szwajcarska artystka jest jedną z najważniejszych i najbardziej uznanych malarek drugiej połowy XX i początku XXI wieku. Joanna Ruszczyk (Newsweek) zauważyła, że „postacie z obrazów Miriam Cahn chyba nikogo nie pozostawiają obojętnym”. Wystawa potrwa jeszcze do 1 marca 2020 roku.

Program edukacyjny

W połowiek 2019 roku projekt „Muzeum Dostępne. Sztuka dla wszystkich” realizowany przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie otrzymał II nagrodę XIII edycji konkursu „Mazowieckie Zdarzenia Muzealne – Wierzba” w kategorii „najlepszy muzealny projekt edukacyjny zrealizowany w 2018 roku”.

Działania poza Muzeum

W kwietniu 2019 roku Muzeum po raz drugi zaprezentowało swoją kolekcję na wystawie poza siedzibą, tym razem w BWA Zielona Góra. „Rachunek z miłości platonicznej” był prezentacją, w której znalazły sie prace takich artystów jak Miriam Cahn, Vlassis Caniaris, Daniel Knorr, Sarah Lucas, Teresa Margolles, Roman Stańczak czy Zofia Rydet. 

W październiku, w Pawilonie Architektury ZODIAK oraz na niewielkim publicznym placu przed budynkiem odbyła się pod hasłem „Pomnikomanii” 11. edycja festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE. Na potrzeby wystawy zaproszeni artyści stworzyli siedem prototypów pomników, które miały stanowić wyzwanie do dyskusji nad tym, po co stawiać kolejne pomniki i czy pomnikowe medium nie jest przestarzałe.

Projekt „Lot” Romana Stańczaka, kuratorowany przez Łukasza Mojsaka i Łukasza Rondudę, kuratora Muzeum, zaprezentowany został w Pawilonie Polskim na 58 Międzynarodowej Wystawie Sztuki — La Biennale di Venezia.

Dziękujemy Wam, że byliście z nami!

Zobacz także: