Kartka z kalendarza
„Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku”
W listopadzie 1907 roku na świat przychodzi Henriette Theodora Markovitch - córka chorwackiego architekta, Josepha Markovitcha i Francuzki, Louise-Julie Voisin.
Henriette znana jest pod pseudonimem Dory Maar - uznanej fotografki, a od 1936 roku także kochanki i muzy Pabla Picassa. Z czasów jej dziewięcioletniego związku z Picassem pochodzi m.in. jego obraz „Płacząca kobieta” (1937), na którym Dora była personifikację cierpień Hiszpanii w czasie wojny domowej. To jeden z cyklu portretów przedstawiających ją w rozpaczy.
Jak pisała Maar: „Jestem kobietą płaczącą z obrazów, choć w życiu nieczęsto zdarzało mi się płakać. Moja melancholia nie była autentyczna, ale jego mało obchodziła rzeczywistość. Odtwarzał moją twarz, olej na płótnie, wykrzykując z dumą do gości: »Patrzcie, jak ona płacze dla mnie«. Moje łzy zaczynały sprzedawać się o wiele drożej niż najbardziej cenione klejnoty”.
90 lat po jej narodzinach, po jej śmierci w lipcu 1997 roku, cały spadek po Dorze Maar, na który składało się wiele portretów wykonanych przez Picassa, jak również pamiątek po artyście, wystawiony został na sprzedaż. Dużą część prac odkupiło Muzeum Picassa i Centrum Georges’a Pompidou w Paryżu.