Formy podstawowe

  • (ilustracja przedstawia kartkę papieru w kratkę i zielone maziaje narysowane szkolną kredą)

    ilustracja: Zofia Kofta

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Edukacyjna Fundacja im. Romana Czerneckiego zapraszają na program-wystawę „Formy podstawowe”.

„Formy podstawowe” to nowy, cykliczny program Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie skierowany do uczniów od czwartej do ósmej klasy szkoły podstawowej, realizowany we współpracy z Edukacyjną Fundacją im. Romana Czerneckiego. Projekt składa się z przygotowanych przez artystki i artystów instrukcji wykonania dzieł artystycznych, które zostaną umieszczone w pudełku przypominającym makietę architektoniczną szkoły. W tym roku dziesięć pudełek otrzyma dziesięć szkół w Warszawie i poza nią, a jedenaste trafi do Muzeum nad Wisłą, w którym od 8 października będzie prezentowane w ramach festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE 13.

Pudełko mieści w sobie „uśpioną” wystawę, która w każdej chwili może się zmaterializować w kształcie wybranym przez uczniów szkoły, wspieranych przez kadrę nauczycielską i zespół edukacji Muzeum. Tegoroczna edycja pudełek zawiera ćwiczenia, narzędzia i instrukcje stworzone przez: Pawła AlthameraKaspera Bosmansa, Gabo Camnitzera, Sharon Lockhart, Goshkę Macugę, Mikołaja Moskala, Ramona NagabczyńskaAgnieszkę Polską, Katarzynę Przezwańską, Slavs and TatarsOlgę Micińską. Zrealizowane w szkołach prace mogą stać się pomocami dydaktycznymi, dekoracją, wydarzeniem lub częścią infrastruktury szkolnej. Decyzja o miejscu zainstalowania, sposobie wykonania i funkcji będzie podejmowana przez użytkowników wystawy i w relacji do architektury szkoły.

„Formy podstawowe” to wystawa, która powstaje w przestrzeniach szkolnych: w klasach i na korytarzach, w salach gimnastycznych i na boiskach. Może być wielokrotnie realizowana i na rozmaite sposoby interpretowana (selekcja fragmentów, dobór skali i kolorów itp.). Za pomocą „Form podstawowych” stawiamy sobie pytania: co możemy zrobić ze sztuką? Czym może być wystawa? Czego możemy się nauczyć od artystek i artystów? Czy poprzez kontakt ze sztuką powstaje wiedza? I w końcu: jak rozumieć sztukę lub jak czerpać przyjemność z jej nierozumienia?

„Formy podstawowe” nawiązują do programu School Prints [Druki szkolne], który powstał w Wielkiej Brytanii tuż po II wojnie światowej. Identyczny zestaw litografii stworzonych przez grupę uznanych artystów trafił wówczas do szkół podstawowych i był eksponowany w salach lekcyjnych. Powstały nowe dzieła m.in. Barbary Jones, Henriego Matisse’a, Henry’ego Moore’a, Johna Nasha czy Pabla Picassa. Projekt Formy podstawowe odnosi się także do licznych eksperymentów związanych ze sztuką i edukacją podejmowanych w XX i XXI wieku, takich jak na przykład „Pure Consciousness” – zainicjowana w 1998 seria wystaw prac japońskiego konceptualisty On Kawary w przedszkolach. Jego obrazy mogły posłużyć jako narzędzia dydaktyczne wspomagające naukę dni tygodnia i cyfr.

Inspiracją dla „Form podstawowych” były także ćwiczenia i metodologia takich artystów i artystek jak: Joseph Beuys, Cornelius Cardew, Jef Geys, Anna Halprin, Oskar Hansen, Asger Jorn, K. G. Subramanyan i wielu innych, którzy podjęli się pracy w szkołach bądź też powoływali własne ośrodki edukacyjne.

Format ćwiczeń, zadań i narzędzi umieszczonych w pudełku odnosi także do Marcela Duchampa i jego wystawy podróżującej w walizce oraz do Fluxkits – pudełek przygotowywanych przez artystów związanych z ruchem Fluxus, zawierających partytury, nagrania audio, gry i puzzle przeznaczone do aktywacji, zabawy, czytania czy używania.

Zespół kuratorski: Sebastian Cichocki, Helena Czernecka

Projekt pudełka: Michał Sikorski TŁO

Projekty graficzne: Zofia Kofta

Współpraca choreograficzna: Alicja Czyczel

Zespół producencki: Maja Raczyńska-Kaczmarek, Marta Wójcicka

Koncepcja procesu edukacyjnego i koordynacja: Anna Grajewska, Marta Przybył

Edukatorki: Alicja Czyczel, Aleksandra Górecka, Magda Kreis, Marta Maliszewska, Barbara Mołas, Marta Przybył, Zofia Świąder, Marta Węglińska (Kobalt Migrating Platform), Katarzyna Witt, Hanna Zwierzchowska

Nauczycielki i nauczyciele: Anna Broda, Zyta Czechowska, Joanna Konieczna, Magdalena Kotara-Marmur, Urszula Leks, Maryla Moździer, Paulina Pruszyńska, Edyta Rusak, Damian Sołtykiewicz, Iwona Węglowska

Szkoły: Zespół Szkół Specjalnych w Kowanówku, Szkoła Podstawowa w Pogorzałkach, Szkoła Podstawowa w Rozdrażewie, Szkoła Podstawowa nr 380 w Warszawie, Szkoła Podstawowa nr 143 w Warszawie, Szkoła Podstawowa w Zakręcie, Zespół Szkół Integracyjnych nr. 62 w Warszawie, Szkoła Podstawowa nr 351 w Warszawie, Społeczna Szkoła Podstawowa w Szczekocinach

Zobacz także: