STUDIO EKSPERYMENTALNE POLSKIEGO RADIA

Studio Eksperymentalne Polskiego Radia było ewenementem na skalę światową i jednym z miejsc, w którym formowała się nasza nowoczesność.

Choć jest znane głównie z innowacyjnych dźwięków, miało swoją przestrzeń. Słynny „Czarny pokój” zaprojektowany przez Zofię i Oskara Hansenów wkrótce zostanie odrestaurowany w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Polskie Radio jest partnerem strategicznym tego projektu. SEPR będzie w przyszłości udostępniany twórcom i twórczyniom do realizacji projektów muzycznych. Od ponad roku dział wielopokoleniowe Koło Sympatyków Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, które imponującą historię przepisuje na potrzeby nowych czasów. W planach Koła na 2023 rok są warsztaty i spacery dźwiękowe, wykłady, wspólne chodzenie na koncerty, a przede wszystkim przygotowanie się na moment powrotu „Czarnego pokoju” do Warszawy.

Powstanie Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia było możliwe po końcu stalinizmu. Nawet mrożący wyobraźnię socrealizm w pewnym momencie się skończył. Wraz z nastaniem odwilży mogły dojść do głosu nowoczesne formy poszukiwań artystycznych, a działo się to w stymulującej wymianie doświadczeń między architekturą, poezją, sztukami wizualnymi i muzyką.

W atmosferze twórczego fermentu powstało osławione Studio Eksperymentalne Polskiego Radia. Działało w czasie, kiedy ludzie latali w kosmos i na miarę poszerzonego pola widzenia tworzyli sztukę. Dla Studia, w którym powstawały ścieżki dźwiękowe nowoczesności, Zofia i Oskar Hansenowie skonstruowali architektoniczne i akustyczne wnętrze – słynny „Czarny pokój”.

Zofia i Oskar Hansenowie oraz ich koncepcja formy otwartej należą do założycielskich postaw Muzeum, którego budowę wyraźnie już widać w centrum Warszawy. Muzeum pnie się w górę, a jednocześnie rozwijają się grupy publiczności zorganizowane wokół jego przyszłych funkcji. Budynek Muzeum o gładkich, białych ścianach będzie skrywał w środku małe czarne serce.

Rekonstrukcja legendarnego wnętrza Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w pobliżu pomieszczeń edukacyjnych będzie czymś więcej niż zabytkiem, stanie się narzędziem używanym przez kolejne pokolenia artystek i artystów.

Historia powstania Koła Sympatyków Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia wiąże się z Klubem Seniorek i Seniorów Nowoczesnych. Gdy w pandemicznych warunkach działalność Klubu przeniosła się online, przypadkowym świadkiem wirtualnego oprowadzania po Muzeum był mąż jednej z klubowiczek, konstruktor Centrum Naukowo-Badawczego Radia i Telewizji CENRiT Fonia, współtwórca słynnej konsolety, na której pracowali twórcy tej miary co Eugeniusz Rudnik czy Bohdan Mazurek.

Przystąpienie Zdzisława Rudzkiego do Klubu rozpoczęło tworzenie miejsca wymiany pomysłów i doświadczeń, które łączy branże i pokolenia. Koło działa jako grupa społecznościowa, do której łatwo dołączyć. W najbliższych planach są warsztaty i spacery dźwiękowe, wykłady, wspólne chodzenie na koncerty, a przede wszystkim przygotowanie się na moment powrotu „Czarnego pokoju” do Warszawy.