Co się stało z warszawską palmą?
Instalacja Joanny Rajkowskiej „Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich”, znana warszawiakom jako palma na rondzie de Gaulle’a, jest jednym z symboli Warszawy, prowokującym i mobilizującym do działania. Palma od lat jest aktywną uczestniczką życia kulturalnego i politycznego – bierze udział w manifestacjach i angażuje się w polityczne i artystyczne akcje. Tym razem, 1 czerwca 2019 r., palma przeobraziła się w umierające drzewo o usychających, szarobrązowych liściach.
W obliczu pogłębiającego się kryzysu klimatycznego, egzotyczne drzewo zyskało nowe znaczenie: stało się znakiem niebezpiecznych zmian i sygnałem ostrzegawczym umieszczonym w centrum Warszawy.
Przemiana palmy jest akcją Centrum UNEP/GRID-Warszawa przeprowadzoną we współpracy z artystką Joanną Rajkowską i agencją Syrena Communications, przy wsparciu Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, które opiekuje się instalacją. Stanowi część działań podejmowanych z okazji Światowego Dnia Środowiska.
Czas trwania akcji: 1–14 czerwca 2019
Instagram: @warszawskapalma
Kontakt dla prasy: Magdalena Kobus
magdalena.kobus@artmuseum.pl
+48 607 926 000
„Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich” (2002) Joanny Rajkowskiej na skrzyżowaniu Nowego Światu i Alej Jerozolimskich w Warszawie jest najbardziej znanym polskim projektem artystycznym w przestrzeni publicznej, jaki powstał po 1989 roku. Projekt przypomina o społeczności żydowskiej zamieszkującej Warszawę przed Holocaustem, której obecność pobrzmiewa w nazwie ulicy.
Archiwum palmy dostępne jest online w ramach Archiwów Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.