Kolekcja

  • Joanna Rajkowska, Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich, 2002

Palma stała się jednym z nowych symboli Warszawy, egzotycznym i swojskim, prowokującym i mobilizującym do działania. Jest stałym punktem w programie protestów, manifestacji, happeningów. Palma jest Warszawianką i cudzoziemką zarazem.

Projekt przypomina o społeczności żydowskiej zamieszkującej Warszawę przed Holocaustem, której obecność wpisana jest w nazwę Aleje Jerozolimskie. Obok palmy sygnalizującej stratę, jest też palma będąca symbolem nowej miejskiej rzeczywistości. Jest ukłonem dla chaotycznej, żywiołowej środkowo-europejskiej metropolii, pochwałą różnorodności, niestabilności, migracji i zmiany. W obliczu pogłębiającego się kryzysu klimatycznego, egzotyczne drzewo staje się dziś także znakiem niebezpiecznych zmian i sygnałem ostrzegawczym umieszczonym w centrum Warszawy.

Palma jest absurdalna i groteskowa. Pomaga zachować dystans w momentach nadmiernego patosu i dekonstruuje społeczne rytuały. Sprawia, że Aleje Jerozolimskie stają się wielką scenografią dla 24-godzinnego spektaklu życia ulicy.

Jej obecność na rondzie w centrum Warszawy jest wynikiem działań i dobrej woli wielu osób: aktywistów, wolontariuszy, artystów, instytucji oraz firm. Jej powstaniu patronowało Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Od roku 2012 „Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich” są pod opieką Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Palma stanowi depozyt w kolekcji Muzeum.

Nakład: unikat
Rok powstania: 2002
Technika: rzeźba/obiekt
Wymiary: fundament: wys. 30, stopa stalowa wys. 70, szczyt pnia na wys. 1220, szczyt liści na wys. 1331, śr. korony liści nie więcej niż 440 x 440

Materiał: sztuczna palma daktylowa posadowiona na fundamencie; fundament z betonu i stali, stopa stalowa (kwadrat o boku 70) zespawana z trzonem przykręcona do rusztu na ośmiu bolcach, wygrubienie z pianki poliuretynowej (reszta obudowy trzonu z pianki poliuretynowe
Forma własności: depozyt
Data nabycia:

Inne prace tej artystki