Kolekcja

  • Karol Radziszewski, Poczet, 2017
  • Karol Radziszewski, Poczet, 2017
  • Karol Radziszewski, Poczet, 2017
  • Karol Radziszewski, Poczet, 2017
  • Karol Radziszewski, Poczet, 2017
  • Karol Radziszewski, Poczet, 2017
  • Karol Radziszewski, Poczet, 2017
  • Karol Radziszewski, Poczet, 2017
  • Karol Radziszewski, Poczet, 2017
  • Karol Radziszewski, Poczet, 2017
  • Karol Radziszewski, Poczet, 2017
  • Karol Radziszewski, Poczet, 2017
  • Karol Radziszewski, Poczet, 2017
  • Karol Radziszewski, Poczet, 2017
  • Karol Radziszewski, Poczet, 2017
  • Karol Radziszewski, Poczet, 2017
  • Karol Radziszewski, Poczet, 2017
  • Karol Radziszewski, Poczet, 2017
  • Karol Radziszewski, Poczet, 2017
  • Karol Radziszewski, Poczet, 2017
  • Karol Radziszewski, Poczet, 2017
  • Karol Radziszewski, Poczet, 2017

„Poczet” Karola Radziszewskiego to próba nieheteronormatywnego przeczytania polskiego dziedzictwa kulturowego. Na serię składają się 22 obrazy przedstawiające wybitne postacie polskiej historii, a także świata sztuki i kultury: od Bolesława Śmiałego i Władysława Warneńczyka, po Mirona Białoszewskiego i Marię Janion. Wszystkie obrazy utrzymane są w awangardowej, kubistycznej stylistyce, która jest kontynuacją eksperymentów artysty z tradycją malarstwa europejskiego, przede wszystkim zaś z estetyką Pabla Picassa. Poza ikonami queerowego świata kultury, jak Wacław Niżyński czy Jarosław Iwaszkiewicz, w „Poczcie” znalazły się również Maria Sadowska, pierwsza Polka, która obroniła doktorat na Wojenno-Medycznej Akademii w Sankt-Petersburgu, czy Alice B. Toklas, Żydówka z Polski, partnerka życiowa Gertrudy Stein. Inne postacie uwiecznione w „Poczcie” to m.in. Maria Komornicka , Karol Szymanowski, Józef Czapski, Jan Lechoń, Witold Gombrowicz, Jerzy Andrzejewski i Jerzy Waldorff. Pierwsze obrazy „Pocztu” pokazane zostały w 2017 na wystawie „Dziedzictwo” podczas festiwalu Pomada. „Poczet” uświadamia, że queer nie jest marginesem polskiej kultury, ale głęboko wpisany jest w jej główny nurt, często zaangażowany patriotycznie, co pokazuje postać Marii Konopnickiej, twórczyni “Roty”, żyjącej w związku partnerskim z Marią Dulębianką. Praca Karola Radziszewskiego jest kontynuacją poszukiwań artysty związanych z wyodrębnianiem mniejszościowych historii polskiej kultury. Wpisuje się ona w szerszy wątek niehegemonicznego spojrzenia na historię i oddania głosu narracjom mniejszościowym, co jest szeroko stosowaną obecnie strategią artystyczną.

 

Rok powstania: 2017
Technika: 22 obrazy, akryl na płótnie
Wymiary: 100 x 80 cm każdy

Sposób nabycia: zakup
Forma własności: kolekcja
Źródło: Galeria BWA Warszawa
Nr księgi: MSN: 4300-21-1-22/2018
Data nabycia:
Źródło finansowania: Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Narodowe kolekcje sztuki współczesnej 2018"

Inne prace tego artysty