Kolekcja

  • Henrike Naumann, \

Naumann oferuje wgląd w przyziemne, małomiasteczkowe, nawet przaśne źródła skrajnej prawicy. Jej scenograficzne instalacje stawiają widza w sytuacji wręcz teatralnej, gdzie otoczony jest on np. meblami w stylu Memphis Group, zalewającymi Niemcy Wschodnie pod koniec XX wieku. W twórczości artystki pojawiają się także pytania o konsekwencje transformacji Europy Środkowej w 1989 roku, zaangażowanie polityczne artystów czy też temat socrealizmu. Do tego obszaru należy również praca „Eurotique” nawiązująca do fenomenu tzw. euro-remontów w Europie Środkowej w latach 90. XX wieku. Były to próby uatrakcyjnienia i upodobnienie mieszkań i domów do „zachodnich”, dzięki takim elementom jak podwieszane sufity z ukrytym oświetleniem, laminowane płyty na podłogach, ściany z karton-gipsu, etc. Instalacja Naumann analizuje to zjawisko jako formę wymazywania przeszłości, operację na estetycznych przyzwyczajeniach i (powierzchowne) zerwanie z tradycją. 

Nakład: unikat
Rok powstania: 2018
Technika: instalacja, technika mieszana, wymiary zmienne
Wymiary: cm

Sposób nabycia: zakup
Forma własności: kolekcja
Źródło: KOW Berlin
Nr księgi: MSN: 4300-4/2022
Data nabycia:
Źródło finansowania: Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z "Funduszu Promocji Kultury", państwowego funduszu celowego w ramach "Rozbudowa narodowej kolekcji sztuki współczesnej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 2021"