Materiał: paczkowane gazety, płyta wiórowa malowana na biało, aluminium, szkło, pas transmisyjny, kolorowy wydruk cyfrowy Sposób nabycia: zakup Forma własności: kolekcja Źródło: Gustav Metzger Nr księgi: MSN: 4300-13/2011 Data nabycia: 25.11.2011 Źródło finansowania: Praca zakupiona dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
fot. Marta Górnicka fot. Bartosz Stawiarski fot. Marta Górnicka
Eichmann i Anioł to wieloelementowa instalacja. Jedną z jej części jest odtworzona kuloodporna klatka, w której podczas procesu w Jerozolimie w 1962 roku składał zeznania Adolf Eichmann, główny koordynator i wykonawca „ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej”, obok jest ściana ułożona z popaczkowanych gazet oraz mechaniczny pas transmisyjny.
Każdy może wejść do klatki i usiąść na miejscu Eichmanna, widzowie zachęcani są również do pobrania egzemplarza gazety i umieszczenia jej na przesuwającym się pasie. Całości patronuje reprodukcja obrazu Angelus Novus Paula Klee – Anioła historii opisanego przez niemieckiego filozofa żydowskiego pochodzenia Waltera Benjamina.
Elementy instalacji łączy napis Port Bou – Nowy Jork – Jerozolima , mówiący o trzech kluczowych tu miejscach i postaciach. W Port Bou odebrał sobie życie Walter Benjamin. Nowy Jork to miejsce śmierci Hanny Arendt, autorki książki Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła , jednego z najdonioślejszych esejów XX wieku. Nowy Jork jest też miastem, do którego zdążał i dokąd nie zdołał dotrzeć Walter Benjamin. Jerozolima zaś, paradoksalnie, jest tu miejscem śmierci Eichmanna, odpowiedzialnego za organizację systemu zagłady Żydów. Trzy miasta, w których dokonywały się fragmenty tej samej historii. Historii, której poświęcona jest ta praca.
Rok powstania: 2005 Technika: instalacja
Wymiary: ok. 580 x 530 cm
Materiał: paczkowane gazety, płyta wiórowa malowana na biało, aluminium, szkło, pas transmisyjny, kolorowy wydruk cyfrowy Sposób nabycia: zakup Forma własności: kolekcja Źródło: Gustav Metzger Nr księgi: MSN: 4300-13/2011 Data nabycia: 25.11.2011 Źródło finansowania: Praca zakupiona dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Zobacz także