Kolekcja

  • Gustav Metzger, Eichmann i Anioł, 2005

    fot. Marta Górnicka
  • Gustav Metzger, Eichmann i Anioł, 2005

    fot. Bartosz Stawiarski
  • Gustav Metzger, Eichmann i Anioł, 2005

    fot. Marta Górnicka

Eichmann i Anioł to wieloelementowa instalacja. Jedną z jej części jest odtworzona kuloodporna klatka, w której podczas procesu w Jerozolimie w 1962 roku składał zeznania Adolf Eichmann, główny koordynator i wykonawca „ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej”, obok jest ściana ułożona z popaczkowanych gazet oraz mechaniczny pas transmisyjny.

Każdy może wejść do klatki i usiąść na miejscu Eichmanna, widzowie zachęcani są również do pobrania egzemplarza gazety i umieszczenia jej na przesuwającym się pasie. Całości patronuje reprodukcja obrazu Angelus Novus Paula Klee – Anioła historii opisanego przez niemieckiego filozofa żydowskiego pochodzenia Waltera Benjamina.

Elementy instalacji łączy napis Port Bou – Nowy Jork – Jerozolima, mówiący o trzech kluczowych tu miejscach i postaciach. W Port Bou odebrał sobie życie Walter Benjamin. Nowy Jork to miejsce śmierci Hanny Arendt, autorki książki Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła, jednego z najdonioślejszych esejów XX wieku. Nowy Jork jest też miastem, do którego zdążał i dokąd nie zdołał dotrzeć Walter Benjamin. Jerozolima zaś, paradoksalnie, jest tu miejscem śmierci Eichmanna, odpowiedzialnego za organizację systemu zagłady Żydów. Trzy miasta, w których dokonywały się fragmenty tej samej historii. Historii, której poświęcona jest ta praca.

Rok powstania: 2005
Technika: instalacja
Wymiary: ok. 580 x 530 cm

Materiał: paczkowane gazety, płyta wiórowa malowana na biało, aluminium, szkło, pas transmisyjny, kolorowy wydruk cyfrowy
Sposób nabycia: zakup
Forma własności: kolekcja
Źródło: Gustav Metzger
Nr księgi: MSN: 4300-13/2011
Data nabycia:
Źródło finansowania: Praca zakupiona dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Zobacz także