Kolekcja

  • Mirosław Bałka, Mirosław Filonik, Bokassa, 1987

Instalacja Mirosława Bałki i Mirosława Filonika prezentowana była podczas wystawy Mógłbym żyć w Afryce. Praca jest przede wszystkim propozycją odbycia wyprawy w egzotyczne, z dzisiejszej perspektywy, lata 80. Wtedy po gorącym sierpniu (porozumienia sierpniowe) nastąpił zimny grudzień 1981, do kin miał wejść Czas Apokalipsy, a na ulice wjechały wozy opancerzone. Telewizja i radio nadawały zatroskanego generała Jaruzelskiego, cedzącego ogłoszenie stanu wojennego.

Zamknięto granice, wprowadzono godzinę milicyjną. W sklepach były puste półki, przed nimi kolejki. Przerywano dostawy prądu i gazu, reglamentowano benzynę. Pokolenie wchodzące w dorosłe życie stanęło przed perspektywą zamrożenia walącego się systemu, totalnej beznadziei, braku przyszłości. Dbać o to miały czołgi i SB. Władza centralna niemal w pełni kontrolowała środki produkcji i dystrybucji. Oficjalny obieg był skompromitowany, drugi obieg podporządkowany politycznej walce z komunistycznym reżimem. Opozycja za najważniejszego sojusznika miała kościół katolicki. Zamknięto kina, teatry, galerie. Młoda generacja do wyboru miała cyniczne robienie kariery w oficjalnych strukturach, opozycyjne podziemie lub abnegację. Z jednej strony otaczał ją propagandowy fałsz, z drugiej Radio Wolna Europa, „bibuła”, polityczne manifestacje i wystawy przykościelne. Brakowało powietrza, młodzi się dusili. Nastąpiła subkulturowa erupcja.

Rok powstania: 1987/2011
Technika: instalacja
Wymiary: krzesło: podstawa 134/122 cm, wysokość: 150 cm krzesło z figurą: wysokość - 252 cm, długość 2- 10 cm; penis: długość - ok 10,5 m, średnica - 15 cm

Materiał: papier, gazety, farba, drewno, tworzywo sztuczne, silikon, klej do tapet, siatka metalowa
Sposób nabycia: zakup
Forma własności: kolekcja
Źródło: Mirosław Bałka, Mirosław Filonik
Nr księgi: MSN: 4300-9/2011
Data nabycia:
Źródło finansowania: Praca zakupiona dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Zobacz także

Inne prace tych artystów