Kolekcja

  • Lawrence Abu-Hamdan, Earshot, 2016

Lawrence Abu Hamdan (ur. 1985) to artysta pracujący w Londynie i Bejrucie. Jest współpracownikiem grupy badawczej założonej na Goldsmith College of Art w Londynie nazwanej Forensic Architecture (architektura śledcza), która zajmuje się zaawansowanymi technologicznie badaniami nad przestrzenią publiczną i mediami. Forensic Architecture to platforma łącząca różne specjalności, zainteresowana znajdywaniem rozwiązań dla palących problemów współczesności, takich jak przemoc wobec cywilów w miejscach długotrwałych konfliktów, imigracja, nieprzestrzeganie praw człowieka. Jej twórcy proponują innowacyjne podejście do nierozwiązywalnych wydawałoby się problemów za pomocą zaawansowanych technologii i niekonwencjonalnego sposobu analizy.

W kontekście kolekcji Muzeum praca Abu Hamdan to współczesne rozwinięcie idei sztuki politycznie zaangażowanej, świadomej złożonych przemian, jakim podlegają współczesne społeczeństwa i szukającej metod, aby sprostać tym wyzwaniom. Praca „Earshot” (Zasięg słuchu) z 2016 roku to instalacja złożona z filmu wideo i kolorowych wydruków. Powstała ona w wyniku współpracy artysty z organizacjami praw człowieka po zabójstwie dwóch palestyńskich nastolatków Nadeema Nawary i Mohmada Abu Dahera przez izraelską armię w czasie zamieszek na okupowanym Zachodnim Brzegu. W wyniku badań audio-balistycznych podjętych przez Abu Hamdana udowodniono, że izraelscy żołnierze złamali prawo, używając ostrej, a nie jak twierdzili gumowej amunicji, dozwolonej do powstrzymywania zamieszek. Wizualizacje przygotowane przez artystę były szeroko prezentowane w mediach. Winni nigdy nie zostali jednak ukarani, nie doszło nawet do procesu w tej sprawie. W tym miejscu zaczyna się artystyczna (a nie śledcza) część pracy artysty. Jego instalacja przedstawia wymyślony proces, który jednak oddaje charakter tego rodzaju procedury w realnym życiu, boleśnie pokazując, jak bardzo ofiary są pozbawione prawa głosu. Działalność Lawrence'a Abu Hamdana zyskuje obecnie ogromną uwagę, a praca „Earshot” została nagrodzona prestiżową Nam June Paik Prize w Essen. Praca ta wyznacza nowe znaczenie pojęcia „polityczność” w sztuce.

Nakład: 2+2AP
Rok powstania: 2016
Technika: instalacja składająca się z: "Rubber Coated Steel", 2016, wideo HD, dźwięk, słuchawki, 9 wydruków c-print na papierze Kodak metallic, zamontowanych na rebondzie (pianka).
Wymiary: wideo HD 21'47'', wydruki 50 x 125 x 2 cm każdy

Sposób nabycia: zakup
Forma własności: kolekcja
Źródło: Galeria Maureen Paley
Nr księgi: MSN: 4300-17/2017
Data nabycia:
Źródło finansowania: Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu "Narodowe kolekcje sztuki współczesnej 2017"

Inne prace tego artysty