Kolekcja

  • Andrzej Zborski, Dokumentacja fotograficzna Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, 1962

Andrzej Zborski jest fotografem, członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. W swojej kilkudziesięcioletniej praktyce był m.in. autorem fotografii twórców z kręgu środowiska jazzowego, wykorzystywanych na okładkach płyt gramofonowych (Stan Getz, Krzysztof Komeda, Tomasz Stańko) oraz ikonicznych zdjęć Warszawy publikowanych w albumach i czasopismach. 150 fotografii Zborskiego dokumentuje złoty wiek polskiej muzyki eksperymentalnej, gdy Studio Eksperymentalne Polskiego Radia było czwartym profesjonalnym centrum twórczości elektronicznej w Europie. Jest to jeden z najbardziej pionierskich eksperymentów w polskiej współczesnej kulturze. Powstanie SEPR w 1957 roku stworzyło erę muzyki elektroakustycznej w Polsce. Założycielem Studia i jego szefem przez 28 lat był Józef Patkowski - wybitny muzykolog, animator życia muzycznego, wieloletni prezes Związku Kompozytorów Polskich i uczestnik międzynarodowego ruchu artystów Fluxus. Studio zostało zaprojektowane architektonicznie przez Oskara Hansena (1922–2005), wybitnego architekta, zwolennika eksperymentu i procesu w sztuce. Studio Eksperymentalne było jedynym centrum muzyki elektroakustycznej na wschód od żelaznej kurtyny. Swoje utwory nagrali w Studiu: Krzysztof Penderecki, Włodzimierz Kotoński, Bogusław Schaeffer, Eugeniusz Rudnik, Bohdan Mazurek, Andrzej Dobrowolski, Arne Nordheim i inni. Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie chce zrekonstruować Hansenowskie Studio z wykorzystaniem oryginalnych urządzeń technicznych znajdujących się w Polskim Radiu S.A., a fotografie Andrzeja Zborskiego posłużą jako niezbędny krok na drodze do rekonstrukcji oraz przedstawienia eksperymentalnej twórczości artystów z Polski w kontekście światowej historii sztuki. 

Rok powstania: 1962-1972
Technika: negatywy czarno-białe
Wymiary: 6×9 cm

Materiał: błona fotograficzna
Sposób nabycia: zakup
Forma własności: kolekcja
Źródło: Andrzej Zborski
Nr księgi: MSN: 4300-29/2015
Data nabycia:
Źródło finansowania: Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach priorytetu "Narodowe kolekcje sztuki współczesnej 2015"