Filmoteka Muzeum

Sen Warszawy to dokumentacja przygotowań do ostatniej wystawy Oskara Hansena, która odbyła się w lutym 2005 roku w Fundacji Galerii Foksal. Artysta podjął w niej problem wizualnej dominacji sylwety Pałacu Kultury i Nauki w krajobrazie Warszawy.

Pałac, zgodnie z teorią sformułowaną przez Hansena w 1959 roku, był urzeczywistnieniem Formy Zamkniętej – przestrzeni jednoznacznej ideologicznie, niepozostawiającej miejsca na interpretacje i ingerencje jej użytkowników. Hansen zaproponował skontrastowanie bryły budynku innym, bliższym idei Formy Otwartej.

Była to wysoka wieża telewizyjna, której model zawiesił na drzewie za oknami galerii. Stworzył w ten sposób panoramę „wyśnionej” Warszawy – szczególnie łudzącą po zmroku dzięki światełkom wind poruszającym się w górę i w dół w modelu wieży.

W przygotowaniu wystawy pomagali mu m.in. Paweł Althamer i Artur Żmijewski, absolwenci pracowni Grzegorza Kowalskiego na warszawskiej ASP, która kontynuuje idee Hansena. Schorowany artysta zmarł w trakcie montażu nagrania. W ostatecznym kształcie filmu znalazły się ujęcia z jego pogrzebu, przez co cała realizacja zyskała formę filmowego requiem.

Opis na podstawie: G. Kowalski, Dwie ostatnie wystawy Oskara Hansena, w: Wobec Formy Otwartej Oskara Hansena. Idea-utopia-reinterpretacja, red. M. Lachowski, M. Linkowska, z. Sobczuk, Lublin 2009.
 

(AK)

Rok powstania: 2005
Czas trwania: 18'15''
Język: polski (angielskie napisy)
Oryginalne media: BETA SP

© Artur Żmijewski, dzięki uprzejmości Fundacji Galerii Foksal

Data nabycia: 27.10.2011
Sposób nabycia: depozyt
Forma własności: depozyt