FILM DOSTĘPNY JEST NA MIEJSCU W MUZEUM SZTUKI NOWOCZESNEJ (UL. PAŃSKA 3) PO UPRZEDNIM UMÓWIENIU SIĘ
Podobnie jak w zrealizowanym rok wcześniej Grzechu pierworodnym, także w tym obrazie Żebrowska skupia uwagę na waginie, konfrontując się w ten sposób z tradycyjnym i patriarchalnym spojrzeniem na kobiecą seksualność. Artystka niezwykle realistycznie upodabnia tu waginę do oka – doprawia jej rzęsy i robi makijaż. „Oko” otwiera i zamyka „powieki”, porusza szklaną gałką oczną umieszczoną w środku.
Tak wagina zmienia się z biernego i ślepego źródła rozkoszy w obdarzony zdolnością widzenia organizm. W filmie Żebrowskiej to wagina patrzy, co w perspektywie biblijnych nawiązań obecnych w Grzechu pierworodnym rozumieć można jako utożsamienie jej z wszechwidzącym Okiem Opatrzności.
W ten sposób dokonuje się całkowite odwrócenie krytykowanego przez artystkę, patriarchalnego porządku, a także odrzucenie działających w jego ramach mechanizmów kontroli kobiecej seksualności.
Opis na podstawie: I. Kowalczyk, Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90., Warszawa 2002; I. Kowalczyk, Niebezpieczne związki sztuki z ciałem, Galeria Arsenał, Poznań 2002; A. Kwiecień, Na płaszczyźnie wyczekiwania. O wnikaniu tabu w twórczość artystyczną Alicji Żebrowskiej, „Fragile” nr 1/2008.
(ŁM)
Rok powstania: 1995
Czas trwania: 1'50''
Język: brak języka
Oryginalne media: 16 mm, kolor
© Alicja Żebrowska
Sposób nabycia: depozyt
Forma własności: depozyt