Filmoteka Muzeum

Utrzymanie pozycji artystycznej zostało zaprezentowane w roku 1989 w BWA Koszalin.
Ewa Zarzycka zaczyna, tak jak w innych swoich performance’ach mówionych, od przedstawienia się. Dzieli się też później z publicznością wątpliwościami - czy jej obecność jest uzasadniona? Czy zasłużyła sobie na wystąpienie w tak “znakomitym gronie”? Autotematycznie odnosi się do samego wydarzenia, na którym występuje, oraz opisuje proces tworzenia tego performance’u.

Tematem jest też rozważanie kwestii jej statusu artystycznego. Aby “umocnić swoją pozycję” w świecie sztuki, Zarzycka zakłada białe szpilki. Sytuacja staje się komiczna - artystka chwieje się, a buty zupełnie nie pasują do jej stroju. Okazuje się, że “utrzymanie pozycji artystycznej” to karkołomne zadanie - dodatkowo związane z presją, utratą swobody i komfortu.

Dorota Jarecka odczytuje to wystąpienie z perspektywy feministycznej i porównuje ostateczne odrzucenie szpilek przez Ewę Zarzycką do gestu Ewy Partum, która takie buty często specjalnie do performance’ów zakładała, ponieważ pomagały jej zostać zauważoną. Zdjęcie niewygodnych obcasów w Utrzymaniu pozycji artystycznej według Jareckiej jest odrzuceniem kanonu, manifestacją chęci uczestnictwa artystki w świecie sztuki na własnych warunkach.

                                                                                                                              (ND)

Rok powstania: 1989
Czas trwania: 13'29"
Język: polski
Oryginalne media:

© Ewa Zarzycka