Filmoteka Muzeum

Głównym motywem filmu Satisfaction jest spożywanie przez artystę ziemniaków z przeładowanego nimi talerza przy pomocy widelca o jednym zębie. W tle słyszymy tytułowy utwór The Rolling Stones. Sosnowski w alegoryczny sposób interpretuje życie w PRLu, w którym „satysfakcja” nigdy nie nadchodzi. Praca podsumowuje próbę wykonania przez władze modernizacyjnego skoku, która pod koniec lat 80. zakończyła się głębokim kryzysem i ogromnym zadłużeniem państwa.

Sceny jedzenia ziemniaków przeplatają się z ujęciami o wyraźnie seksualnym zabarwieniu, operującymi poetyką erotycznych przedstawień przenikających do Polski z Zachodu. Jako składający gotowe elementy dzieła artysta alegoryk, Sosnowski doprowadza do konfrontacji dyskursu artystycznego i pop kulturalnego, wykorzystując pole kultury popularnej do krytyki pola sztuki i na odwrót. Zderza także obecny w realizacji ładunek polityczny z rzeczywistością prywatną, wykorzystując język znaczeń właściwych sferze osobistej.

Opis na podstawie: D. Crowley, Sztuka konsumpcji, w: 1,2,3... Awangarda. Film/Sztuka pomiędzy eksperymentem a archiwum, red. Ł. Ronduda, F. Zeyfang, Warszawa 2006; Ł. Ronduda, Sztuka polska lat 70. Awangarda, Warszawa 2009; Z. Sosnowski, Goalkeeper, 1977, niepublikowany, archiwum Ośrodka Informacji i Dokumentacji, CSW Zamek Ujazdowski.
 

(ŁM)

Rok powstania: 1979
Czas trwania: 9\'57\"
Język: różne
Oryginalne media: 16 mm

© Zdzisław Sosnowski

Data nabycia: 18.01.2011
Sposób nabycia: depozyt
Forma własności: depozyt