Filmoteka Muzeum

Film bezkamerowy Test (1971) powstał w wyniku wykonania przez Robakowskiego kilkudziesięciu dziur w nieprzeźroczystej taśmie filmowej. Tego typu konstrukcja sprawia, iż podczas projekcji film przepuszcza naturalne, silne światło lampy projektora filmowego, które „atakuje” widza, „uwieczniając się” niejako na siatkówce jego oka. Artysta, wywołując w tym „migoczącym” filmie zjawisko powidoku, bada fizjologiczny wymiar procesu percepcji obrazu filmowego.

Poza tym Test inicjuje szereg relacji materiałowych: „ujawniając” strumień czystego, białego światła projektora filmowego, jak również zwracając uwagę na film jako jedynie „fizyczny obiekt w projektorze”. Robakowski często stawał podczas projekcji tego filmu naprzeciwko publiczności z lustrem i odbijał strumienie światła projektora (przepuszczane przez „dziury” w filmie) w stronę widzów. Podczas jednego z takich performances na festiwalu Knokke-Heist w 1974 roku doszło do prawdziwej „bitwy świetlnej”, kiedy to widownia odpowiedziała na „atak” Robakowskiego błyskiem z fleszów aparatów fotograficznych.

Należy zaznaczyć, iż opisane powyżej bezkamerowe, ikonoklastyczne realizacje filmowe Robakowskiego, zdają się być najpełniejszą realizacją Greenbergowskiego postulatu „czystości medialnej”. Filmy te w sposób najbardziej radykalny spośród innych realizacji Warsztatu Formy Filmowej transcendują również przedstawieniowość, iluzyjność i narracyjność tradycyjnego przekazu filmowego.

Rok powstania: 1971
Czas trwania: 5\'44\"
Język: brak języka
Oryginalne media: 35 mm

© Józef Robakowski

Data nabycia: 12.06.2012
Sposób nabycia: depozyt
Forma własności: depozyt