Filmoteka Muzeum

Część prac wideo Jastrubczaka jest rejestracją najprostszych działań artysty, które polegają na inscenizacji niemal niezauważalnych na pierwszy rzut oka akcji. Są to projekty w nieznaczny sposób przemieszczające pewne fragmenty rzeczywistości. Poddają w ten sposób w wątpliwość jej status mieszając przypadkowe działania osób postronnych z elementami performance – to, co autentyczne zlewa się z tym, co inscenizowane.

W przypadku filmów Śmierć Magellana i W poszukiwaniu cudów obserwujemy odwróconą plecami postać znajdującą się na tle Wisły. Rozgrywająca się dookoła rzeczywistość staje się filmową ramą, w której zachodzą drobne przesunięcia.

Śmierć Magellana jest wczesną pracą, w której artysta gra z perspektywą tworząc poprzez chwilowy układ dwóch ciał (osoby na brzegu i osoby na łodzi) linię prostą. Sobowtór na łodzi zdaje się przy tym pomniejszoną (widzianą w perspektywie) wersją stojącej na brzegu postaci. Moment, gdy obydwa ciała znajdują się w jednej linii trwa tylko chwilę.

Z podobnym zabiegiem mamy do czynienia w pracy W poszukiwaniu cudów, której akcja dzieje się pod wzgórzem Wawelskim. Tu również wykorzystany został ten sam rodzaj przesunięcia poddającego w wątpliwość status pojawiających się w kadrze wydarzeń i postaci. Efemeryczność całej sytuacji oraz kontekst miejsca sprawiają, że nie jesteśmy pewni, które z widocznych elementów są naturalną scenerią, a które interwencją artysty. Jastrubczak – tu w postaci tajemniczej figury, pojawia się niczym duch, który tylko na chwilę daje się uchwycić, po czym znika. Jednak ten jeden moment stawia całą rzeczywistość w dość kłopotliwej sytuacji.

(SzM)

Rok powstania: 2009
Czas trwania: 3'11"
Język: brak języka
Oryginalne media:

© Łukasz Jastrubczak

Sposób nabycia: depozyt
Forma własności: depozyt