Filmoteka Muzeum

Spożywanie jako czynność zmysłowa i jednocześnie motyw, którym artysta często posługuje się w swojej sztuce, stanowi punkt wyjścia dla działania Oktoberfest.

Początkowo proces ten przybiera formę wykwintnego ucztowania w odświętnym stroju. Zmiana w postawie artysty następuje, kiedy przy stole pojawiają się świnie – współtowarzyszki biesiadowania. Grabowski karmi je mięsem, prowokując akt kanibalizmu, częstuje szampanem i owocami. Artysta odrzuca wszelkie konwenanse, które towarzyszą spożywaniu posiłków – je szybko, zachłannie, palcami albo bez użycia rąk.

Symboliczne konotacje związane ze świnią zostają w Oktoberfest odtworzone przez człowieka. Porządek ludzki, determinowany przez konwencje, zostaje zderzony z porządkiem zwierzęcym, który jest tych konwencji pozbawiony. Artysta prowokuje pytania o naturę człowieczeństwa, posługując się jednak groteskowością, przez co odsuwa jednoznaczną interpretację swojego działania w kategoriach performance krytycznego.

(AP)

Rok powstania: 2003
Czas trwania: 4'19"
Język: brak języka
Oryginalne media:

© Arti Grabowski