nieużyty materiał PKF nr 22749
Włodzimierz Borowski
II Pokaz Synkretyczny, Galeria Foksal, Warszawa, 1966
Dokumentacja filmowa II Pokazu Synkretycznego Włodzimierza Borowskiego realizującego autorską formułę wystąpienia artystycznego opracowaną przez artystę. W okresie poprzedzającym to wydarzenie twórczość Borowskiego obejmowała akcentujące przedmiotowość obrazu malarstwo strukturalne (2 poł. lat 50.) oraz prowadzone na przełomie dekad eksperymenty na obszarze rzeźby i obiektu artystycznego, które zaowocowały serią Artonów (1958 – 1963). Te skonstruowane ze zwyczajnych przedmiotów obiekty po podłączeniu do prądu „ożywały” za sprawą zainstalowanych w nich żarówek i światełek.
Podobnego rodzaju bliskie sztuce kinetycznej doświadczenia interesowały artystę także wówczas, gdy około połowy lat 60. wprowadził lustro jako narzędzie w swojej twórczości. Dokumentowana tu wystawa-instalacja II Pokaz Synkretyczny w Galerii Foksal PSP w Warszawie to przykład zastosowania tego narzędzia oraz jedno z istotnych wydarzeń w twórczości artysty, poprzez które kierował on swoją sztukę na terytoria environment, happeningu i konceptualizmu.
Przestrzeń galerii została podzielona na część przeznaczoną dla widzów oraz strefę wypełnioną wiszącymi pasmami luster wirującymi wokół własnej osi. W tej ostatniej Borowski umieścił także migające miarowo reflektory i plansze z napisem ”cisza” oraz najeżone kolcami obiekty. W trakcie wernisażu artysta przebywał wewnątrz stworzonego przez siebie environment, które oślepiało widzów światłem i ukazywało ich pokawałkowane lustrzane odbicia.
Na tę fragmentację doświadczenia homogenicznego „ja” wywoływaną działaniem Borowskiego zwraca uwagę Luiza Nader, która interpretuje także zastosowanie przez artystę lustra w kontekście krytyki reprezentacji. (Konceptualizm w PRL, Warszawa 2009, s. 120-122.) Z kolei Anka Ptaszkowska podkreśla wywrotowość Pokazu synkretycznego wobec konwencjonalnej formuły prezentacji artystycznej – wprowadzając tradycyjny podział na widownię i przestrzeń artysty, Borowski stworzył jednocześnie „pokaz”, który odstraszał widzów kolcami i atakował światłem. (Wierzę w wolność, ale nie nazywam się Beethoven, Gdańsk 2010, s. 142-143.)
nieużyty materiał PKF nr 22749
Zdjęcia: Leonard Zajączkowski
Osoba: Włodzimierz Borowski (artysta malarz, twórca environment, happeningów i instalacji, konceptualista)
Obiekt: Galeria Foksal
Zdarzenie: II Pokaz Synkretyczny
Czas akcji: 1966-07-06
Miejsce akcji: Warszawa
Produkcja: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych (Warszawa)
Prawa: WFDiF
Rok powstania: 1966
Czas trwania: 0'30"
Język: brak języka
Oryginalne media:
© WFDiF Zobacz więcej na Repozytorium Cyfrowe Filmoteki Narodowej