Sztuka w szkole

Sztuka w szkole

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie może odwiedzić twoją szkołę! Zajęcia prowadzone są w oparciu o obiekty artystyczne stworzone specjalnie dla trzeciej edycji projektu “Formy podstawowe”.

 

W ramach “Form podstawowych” ośmioro artystów i artystek z Polski i zagranicy przygotowało dla szkół osiem dzieł sztuki oraz instrukcje pracy z nimi. Dzieła te są „uśpioną” wystawą, która powoływana jest do życia w trakcie warsztatów, dzięki pomysłom i współpracy uczniów i uczennic. Dzieła sztuki, a raczej ich „zalążki”, zostały pomyślane jako narzędzia do ćwiczenia wyobraźni, kreatywności, współpracy, lepszego rozumienia świata i odwagi do jego kształtowania. Zajęcia uwzględniają pracę indywidualną i grupową, zadania ruchowe, dyskusję i zadania plastyczne.

Warsztaty “Sztuka w szkole” odbywają się w Waszej szkole. Edukatorka lub edukator prowadzący zajęcia przywożą ze sobą materiały niezbędne do przeprowadzenia zajęć.

Uwaga! Tylko do 4 kwietnia 2024 bilety grupowe na "Sztukę w szkole" kupisz w promocyjnej cenie 200 zł (grupy do 25 osób) i 400 zl (grupy 26-50 osób). Od 5 kwietnia warsztaty grupowe będą kosztować 400 zł (grupa do 30 osób). 

Kup bilet dla swojej klasy on-line: 
http://sklep.artmuseum.pl/rezerwacja/zajecia-wydarzenie.html
 


Przedszkola

Co to jest wystawa?

Na czym polega tworzenie wystaw? Czy wystawy prezentują tylko dzieła sztuki czy też coś innego? Jak wymyślić wspólny temat wystawy, aby każdy mógł stworzyć na nią co chce? Na zajęciach poprzez aktywności ruchowe i plastyczne poszukamy odpowiedzi na powyższe pytania. Wykorzystamy rekwizyty przygotowane specjalnie dla szkół przez artystę-malarza Jarosława Flicińskiego jako inspirację do stworzenia naszej własnej wystawy. Duże znaczenie będą miały kolory - ciepłe, zimne, podstawowe i pochodne!

Abstrakcyjne chmury, kompozycje z roślin

Czy przyroda może być inspiracją do działań artystycznych? Czy spacer może podsunąć nam pomysł na namalowanie obrazu lub stworzenie rysunku? Czy przyroda może być tylko tematem prac artystycznych czy może być też narzędziem lub materiałem do tworzenia? Jakie kształty kryją się w chmurach, jakie w koronach drzew, a jakie w kamieniach i szyszkach?
Poprzez aktywności ruchowe i plastyczne poszukamy odpowiedzi na powyższe pytania. Wykorzystamy zdjęcia chmur wykonane przez artystę Krzysztofa Maniaka. Naszą inspiracją będzie przede wszystkim otaczająca nas przyroda!

 



Szkoły podstawowe | klasy 1-3

Wystawa emocji

Wystawa oznacza wystawienie określonych przedmiotów, dzieł sztuki na pokaz. Jakie rodzaje dzieł sztuki najczęściej widujemy na wystawach? Czy znacie pojęcie abstrakcji? Czy można stworzyć dzieła, które pozwolą pokazać emocje? Jak pokazać radość bez rysowania wesołej buzi? Jak pokazać złość, a jak spokój rysując jedną kreskę, bez odrywania ręki? Co zrobić, żeby inni zrozumieli nasze dzieło?

Na zajęciach, poprzez aktywności ruchowe i plastyczne, poszukamy odpowiedzi na powyższe pytania. Wspólnie stworzymy wystawę o emocjach składającą się z niedużych rzeźb i rysunków. Inspiracją będą dla nas “Myślokształty” - ilustracje ukraińskiej artystki Veroniki Hapchenko.

Abstrakcyjne chmury, kompozycje z roślin

Czy przyroda może być inspiracją do działań artystycznych? Czy spacer może podsunąć nam pomysł na namalowanie obrazu lub stworzenie rysunku? Czy przyroda może być tylko tematem prac artystycznych czy może być też narzędziem lub materiałem do tworzenia? Jakie kształty kryją się w chmurach, jakie w koronach drzew, a jakie w kamieniach i szyszkach?
Poprzez aktywności ruchowe i plastyczne poszukamy odpowiedzi na powyższe pytania. Wykorzystamy zdjęcia chmur wykonane przez artystę Krzysztofa Maniaka. Naszą inspiracją będzie przede wszystkim otaczająca nas przyroda!

 


Szkoły podstawowe | klasy 4-8

Robimy wystawę!

Czego i kogo potrzebujemy by stworzyć wystawę? Jak zrobić żeby zbiór różnych elementów stworzył całość? Co zrobić, żeby wystawę mogło obejrzeć jak najwięcej osób? Jaką rolę odgrywają na wystawie kolory, a jaką litery?
Poprzez pracę indywidualną oraz pracę w grupach poszukamy odpowiedzi na powyższe pytania. Wspólnie stworzymy wystawę wykorzystując rekwizyty przygotowane przez artystkę Olivię Plender. Będziemy tworzyć, trenować uważne słuchanie, ćwiczyć współpracę i uczyć się patrzeć z różnych punktów widzenia.

Ruchome rzeźby, miękkie rzeźby

Czym się różni rzeźba od obrazu? Czy rzeźby zawsze są twarde? Czy są nieruchome? Czy do rzeźby można wejść? Czym jest instalacja artystyczna i czy można ją wykorzystać jako scenografię? Do czego mogą służyć trójwymiarowe dzieła sztuki? Czym jest asamblaż?
Indywidualnie lub w grupach stworzymy ruchome rzeźby lub jedną wspólną instalację. Naszą inspiracją będą instrukcje od artystki Laure Prouvost.

 



Szkoły ponadpodstawowe

Po co ludziom wystawy?

Po co chodzić do muzeów? Dlaczego niektórzy ludzie spędzają czas oglądając abstrakcyjne dzieła sztuki? Co dzieła sztuki mogą mówić o przeszłości, teraźniejszości, przyszłości? Czy zwiedzając wystawę możemy dowiedzieć się czegoś o sobie? Co może nam dać tworzenie własnej wystawy?
Wspólnie stworzymy wystawę, z tego, co znajdziemy w sali, w plecakach i kieszeniach. Zwrócimy uwagę na kwestie ekspozycji dzieł sztuki, na architekturę wystawy, interpretacje w zależności od kontekstu w jakim znajdzie się dany przedmiot.

Powód, dla którego wstajecie rano z łóżka (Ikigai)

Co to jest konceptualizm? Czy ważniejszy jest efekt czy proces działania? W jaki sposób można udokumentować przebieg wydarzenia, spektaklu, performansu? Udokumentować codzienność? Jak udokumentować i pokazać myśli krążące po głowie?

Podczas pracy w grupach wykorzystamy zestaw tzw. diagramu Ikigai - narzędzia pomocnego w rozpoznawaniu rzeczy, które naprawdę chcemy robić w życiu. Zestaw przygotował Ahmet Öğüt - artysta konceptualny, którego interesują rozmyślania, wykresy oraz eksperymenty, które można przeprowadzić we własnej głowie.
Wspólnie poszukamy wizualnych, dźwiękowych, a może jeszcze innych sposobów na uchwycenie tego, co wpiszemy w diagramie i tego, co akurat mamy w głowach. Na uchwycenie codzienności w formach reportażowych, realistycznych, ale też abstrakcyjnych i efemerycznych; na pokazanie myśli i emocji.