Szkoła w Muzeum – Henryk Streng/Marek Włodarski

Szkoła w Muzeum – Henryk Streng/Marek Włodarski

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza do udziału w zdalnych lekcjach muzealnych związanych z wystawą Henryk Streng/Marek Włodarski i modernizm żydowsko-polski.
 

1 kwietnia 2021 roku został uruchomiony sklep internetowy, w którym oprócz książek, katalogów i innych ładnych rzeczy będzie można kupić bilety do Muzeum, a już teraz zamówić lekcje online na wybrany termin i temat. Odwiedź wystawę ze swoją klasą!

Jego sztuka była zaangażowana i angażująca, co sprawia, że wciąż jest aktualna. W procesie edukacyjnym przepisujemy ją na najbardziej aktualne potrzeby współczesności, a jej żywotność wyciągamy na pierwszy plan. Program szkolny dostosowany jest do potrzeb i możliwości wszystkich grup wiekowych z uwzględnieniem podstawy programowej. Spotkanie z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie nie tylko daje wiedzę, ale też wzmacnia empatię i umiejętność współpracy, pomysłowość i sprawczość.

Opiekunowie grupy po potwierdzeniu zapisu zostaną poinformowani o adresie i numerze lekcji w aplikacji ZOOM.

TEMATY DLA SZKÓŁ


Szkoły podstawowe, klasy 1-3

 

ŻYWE MIASTO

Dzięki mocy obrazów przeniesiemy się do przedwojennego Lwowa. Czy zobaczymy więcej podobieństw z naszym otoczeniem, czy różnic? Kto wprawia miasto w ruch, jakie zawody w mieście są ważne? Bez kogo miasto nie mogłoby funkcjonować? Jak wyglądały ulice przed wojną, jakie wynalazki zmieniały działanie miast i ich mieszkańców dawniej, a jakie wpływają na nas dzisiaj? Naszym przewodnikiem będzie artysta. Przez prace malarza będziemy odczytywać charakter tego wyjątkowego miasta. Czego możemy się nauczyć od dawnego Lwowa?

Szkoły podstawowe, klasy 4-6
 

RZECZYWISTOŚĆ I PRZEOBRAŻENIA

Jaki wpływ na sztukę ma rzeczywistość? Niektóre obrazy utrwalają świat, jakim go widzimy, wtedy nazywamy je realistycznymi, ale czy zawsze mówią prawdę? Inne wychodzą od realnych widoków i przedmiotów, ale znacznie je przeobrażają. Czy obrazy, które wyglądają fantastycznie, nie mają w sobie nic z rzeczywistości? Poznamy twórczość artysty, dla którego rzeczywistość i wyobraźnia były równie ważne. Zobaczymy, jak daleko jest w sztuce od faktu do fikcji, a spostrzeżenia odniesiemy do obrazów, które spotykamy na co dzień.

Szkoły podstawowe, klasy 7-8

ARTYSTA, DZIEŁO, HISTORIA

Czy z obrazów i rysunków dowiemy się, jak wyglądało kiedyś życie – zarówno opisywane w podręcznikach, jak i codzienna, uliczna rzeczywistość? Czy możemy potraktować dzieła sztuki jako źródła historyczne? Szczególną uwagę zwrócimy na materię dzieł. Jak materialność sztuki wpływa na jej odbiór? Ostatnio częściej oglądamy cyfrowe reprodukcje niż oryginały, a siebie nawzajem online, a nie na żywo. Czy oglądając reprodukcje, zobaczymy mniej, a może więcej?

Szkoły średnie

JAK HISTORIA ZMIENIA TO, KIM JESTEŚMY?

Co to jest tożsamość? Co wpływa na to, kim jesteśmy i jak się określamy? Czy zawsze da się to w prosty i jasny sposób opowiedzieć? Przyjrzymy się życiu awangardowego artysty ze Lwowa, który boleśnie doświadczył dwudziestowiecznej historii. Urodził się jako Henryk Streng. Gdy ukrywał się przed zagładą, przyjął nazwisko Marek Włodarski i przy tej tożsamości pozostał po wojnie. Jak tożsamość może ulegać zmianom podczas zawirowań historii. Historia wpływa na to, kim jesteśmy i co robimy. Jak sztuka może komentować bieżące wydarzenia i jakie inne role może pełnić w sytuacjach granicznych?

O CZYM MÓWI HISTORIA SZTUKI?

Czy historia jest opisem obiektywnym, czy zależy od tego, kto i z jakiej pozycji ją pisze? Historia sztuki porządkuje i uogólnia, ale czy przez to nie pomija zjawisk dziejących się poza głównymi nurtami? Jak są postrzegane mniejsze ośrodki, w których powstaje sztuka? Jak się ma lokalność do najnowszych artystycznych nurtów, które przykuwają największą uwagę? Czy wszystkie ważne ośrodki kultury pozostają w pamięci historycznej? Co sprzyja zapominaniu? Jak spojrzeć bez uprzedzeń i dostrzec wartość w zjawiskach owianych złą sławą? Zaglądamy w przeszłość, by lepiej zrozumieć, kim i gdzie jesteśmy.

MUZEUM DOSTĘPNE
Po rozmowie z opiekunem chętnie dostosujemy program zajęć do indywidualnych potrzeb grupy. Przeszkoleni edukatorzy i edukatorki przeprowadzą lekcję z audiodeskrypcją, w Polskim Języku Migowym (z możliwością tłumaczenia na polski język foniczny) lub dostosowaną do potrzeb dzieci ze spektrum autyzmu czy niepełnosprawnością intelektualną. Pracujemy również z młodzieżą z Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii i Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych.

W celu dostosowania lekcji muzealnych do indywidualnych potrzeb uczniów prosimy o kontakt z koordynatorką programu Muzeum Dostępne pod adresem muzeumdostepne@artmuseum.pl lub numerem telefonu 577-006-290.

Kontakt w innych sprawach i rejestracja grup pod adresem zapisy@artmuseum.pl lub numerem telefonu 607-926-000.