Szkoła w Muzeum – Festiwal Warszawa w Budowie: Pomnikomania

Szkoła w Muzeum – Festiwal Warszawa w Budowie: Pomnikomania

„Pomnikomania”, jak przystało na wystawę prezentującą pomniki, nie cała mieści się pod dachem. Rozgrywa się również na niewielkim publicznym placu w samym centrum miasta. Znajduje się tam siedem prototypów pomników stworzonych z myślą o festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE.

Wystawa oprócz wymiaru sprawozdawczego (ile pomników wypełnia dziś ulice i place Warszawy?; jak wyglądają i kogo reprezentują?) oraz krytycznego (jak działa ciężki i nieznoszący sprzeciwu układ postumentu, tła i figury?), stawia na wymiar naprawczy. Proponujemy zatem poszukiwanie odmiennych form publicznego pamiętania: form na nowo opowiadających przeszłość, budujących inne relacje z odbiorcami w aktualnej przestrzeni publicznej, a może dzięki temu pozwalających również inaczej myśleć o przyszłości.

Przygotowaliśmy propozycję dla grup szkolnych na wszystkich poziomach nauczania. Niezależnie od tematu zajęcia składają się z interaktywnego zwiedzania (animowana rozmowa i ćwiczenia dotyczące wybranych fragmentów wystawy) oraz warsztatów manualnych lub kreatywnych (praktyczne przyswojenie treści).

Tematy dla szkół:

Przedszkole:

Pomnikomania

Festiwal Warszawa w Budowie zaprasza najmłodszych na wspólną podróży do krainy „Pomnikomanii”. W trakcie zajęć przyjrzymy się, kto ją zamieszkuje, a kogo tam nie ma, z czego jest zbudowana i co można w niej robić? Spotkamy na naszej drodze tajemnicze kształty i figury, które będziemy poznawać różnymi zmysłami. Pomogą nam one ćwiczyć pamięć i uważność.


Szkoły podstawowe, klasy 1-3

Pomnik od podszewki

Codziennie mijamy różne monumenty, posągi i figury, ale nie zawsze zwracamy na nie uwagę. Na wystawie „Pomnikomania” zastanowimy się, z czego składają się typowe pomniki, kto je stawia i po co, kto może stać się bohaterem pomnika, a kogo na nich nie spotkamy. Zadamy sobie pytania czy pomniki są tak stare, jak to się wydaje? Czy ważne jest miejsce, w którym pomnik stoi? Będziemy też spacerować wśród nietypowych propozycji upamiętnień i zastanawiać się jak one na nas działają. Czy uda nam się porozumieć z niemymi figurami? Sprawdzimy to pracując warsztatowo.

Szkoły podstawowe, klasy 4-6

Niezapominajki

Jak działa nasza pamięć – co pozostaje z natłoku informacji, wydarzeń, spotkań których co dzień doświadczamy. Czy pamięć potrzebuje wspomagania? Jakie narzędzia mogą ją wspierać? Przyglądając się pomnikom zastanowimy się, czy one spełniają taką funkcję, będziemy też obmyślać swoje sposoby i narzędzia wspomagania pamięci – może w trakcie pracy uda nam się zaprojektować nowoczesny pomnik.

Szkoły podstawowe, klasy 7-8

Pomnikowy remanent

Zajęcia na wystawie „Pomnikomania” zaczniemy od rozważań, czym pomniki nie są i czym być nie powinny. Zastanowimy się nad różnymi parametrami monumentów i sprawdzimy czy można je modyfikować. Metodą eksperymentów będziemy pracować nad pozytywnymi pomnikami dla przyszłości. Pomoże nam w tym ekspozycja dotycząca warszawskich pomników oraz propozycje współczesnych artystek i artystów.

Szkoły średnie

Rozszczelnianie monumentów

Jak pejzaż pomnikowy Warszawy wpływa na myślenie o tym mieście i nasze funkcjonowanie w jego przestrzeni? Czy duże, ciężkie i nieme figury, do których przyzwyczailiśmy się tak bardzo, że nawet ich nie zauważamy, działają na naszą wyobraźnię? Przyglądając się informacjom na temat tego, co nas otacza, będziemy przemyśliwać definicję pomnika, zastanawiać się, czy w dzisiejszych czasach ulotnych obrazów pomnik może zwracać uwagę? Czy zmiana formy ma szansę przynieść zmianę treści? Jakie tematy chcemy widzieć na współczesnych upamiętnieniach? Zapoznamy się z propozycjami młodych artystów i artystek oraz zastanowimy się, czy są one alternatywą dla dotychczasowych monumentów.


Uwagi dla grup: Prosimy o przygotowanie stroju odpowiedniego do pogody, część zajęć może odbywać się na zewnątrz

Tegoroczny festiwal WARSZAWA W BUDOWIE odbywa się w Warszawskim Pawilonie Architektury ZODIAK oraz na placu przed budynkiem. Festiwal składa się z trzech równorzędnych elementów: prezentacji pomników na publicznym placu, wystawy w pawilonie Zodiak, a także programu publicznego: debat, warsztatów, oprowadzań oraz dyskusji. Towarzyszy mu również strona internetowa prezentująca badania społeczne zrealizowane w ramach przygotowań do festiwalu oraz długoterminowe analizy autorstwa Zespołu Badania Pomników Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. 

MUZEUM DOSTĘPNE

Po rozmowie z opiekunem chętnie dostosujemy program zajęć do indywidualnych potrzeb grupy. Przeszkoleni edukatorzy i edukatorki przeprowadzą lekcję z audiodeskrypcją, w Polskim Języku Migowym (z możliwością tłumaczenia na polski język foniczny) lub dostosowaną do potrzeb dzieci ze spektrum autyzmu czy niepełnosprawnością intelektualną. Dbamy o to, by przestrzeń, w której odbywają się zajęcia pozbawiona była barier architektonicznych. Pracujemy również z młodzieżą z Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii i Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych.

W celu dostosowania lekcji muzealnych do indywidualnych potrzeb uczniów prosimy o kontakt z koordynatorką programu Muzeum Dostępne pod adresem muzeumdostepne@artmuseum.pl.

Kontakt w innych sprawach i rejestracja grup pod adresem zapisy@artmuseum.pl