Szkoła w Muzeum – Czarne jest polskie tak samo jak białe

Szkoła w Muzeum – Czarne jest polskie tak samo jak białe

Czarne jest polskie to jedna z grup roboczych działających w ramach tegorocznej Warszawy w Budowie, która wyjątkowo nie traktuje o mieście jako ulicach i budynkach.


W obliczu tegorocznych doświadczeń ważniejsza stała się wspólnota, troska i empatia w relacjach międzyludzkich. Grupa jest złożona z afropolskich aktywistek. Razem z zespołem edukacji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zapraszają do udziału w spotkaniach, w których kolor skóry stanie się punktem wyjścia do rozmowy o inności, różnorodności, stereotypach i przezwyciężaniu ich.

Chcemy, aby temat koloru skóry przestał być tematem tabu, powodem do żartów lub mikroagresji. Zależy nam, żeby osoby o każdym kolorze skóry mogły się czuć dobrze i u siebie we wspólnocie, którą tworzymy razem. Zapraszamy grupy szkolne w różnym wieku do rozmowy, namysłu i działań warsztatowych. Podczas zajęć będziemy zastępować niepewność wiedzą, przyjrzymy się stereotypom, porozmawiamy o tym, jakich słów używać, aby nie ranić.

Wybrane lekcje w grudniu będą prowadzone przez muzealne edukatorki oraz członkinie grupy Czarne jest Polskie. Zapraszamy do kontaktu w sprawie zapisów i ustalenia terminów. Ilość miejsc ograniczona.

SZKOŁY PODSTAWOWE, KLASY 1-3

Wszyscy różnimy się i wszyscy mamy coś wspólnego

Przyglądając się różnorodnym barwom, rozpoczniemy rozmowę o tym, skąd się bierze odcień ludzkiej skóry. Będziemy zastanawiać się nad skojarzeniami związanymi z różnymi miejscami na świecie i osobami, które w nich żyją. Sprawdzimy, jakie są różnice i podobieństwa między nimi oraz jak sztuka tworzy przestrzeń do zobaczenia rzeczywistości na nowo. Wspólnie pomyślimy, jak sprawić, żeby niezależnie od tego, gdzie jesteśmy, różne osoby mogły się czuć z nami jak w domu.

SZKOŁY PODSTAWOWE, KLASY 4-6

Nie tylko czarne i białe. Wiele odcieni rzeczywistości

Czy biel i czerń to kolory często spotykane w naturze? A może za takim opisem kryje się wiele więcej odcieni? Podczas zajęć, wychodząc od kolorów, przyjrzymy się stereotypom, szczególnie tym związanym z ciemnym kolorem skóry. Będziemy się zastanawiać, jak można patrzeć na rzeczywistość, żeby nie wpadać w pułapki uproszczeń. Poznamy przykłady, jak sztuka może im przeciwdziałać. Poszukamy również sposobów na empatyczną komunikację.

SZKOŁY PODSTAWOWE, KLASY 7-8, SZKOŁY ŚREDNIE

Mikroagresje. Rasizm to nie tylko słowo

Czym jest neutralność? Czy da się ją wyrazić w języku, postawie, zachowaniach? Czy niedostrzeganie koloru skóry może być odpowiedzią na dyskryminację? Podczas zajęć porozmawiamy o mikroagresjach. Będziemy analizować sytuacje, które są z pozoru niewinne, ale mogą wykluczać i ranić. Przyjrzymy się słowu murzyn, jego historycznym konotacjom i aktualnemu znaczeniu. Zastanowimy się też, czy powtarzanie powiedzenia “Wszyscy ludzie są równi” sprawia, że świat staje się sprawiedliwszy, czy też możemy zrobić w tym celu coś innego.
 

MUZEUM DOSTĘPNE

Po rozmowie z opiekunem chętnie dostosujemy program zajęć do indywidualnych potrzeb grupy. Przeszkoleni edukatorzy i edukatorki przeprowadzą lekcję z audiodeskrypcją, w Polskim Języku Migowym (z możliwością tłumaczenia na polski język foniczny) lub dostosowaną do potrzeb dzieci ze spektrum autyzmu czy niepełnosprawnością intelektualną. Pracujemy również z młodzieżą z Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii i Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych.

W celu dostosowania lekcji muzealnych do indywidualnych potrzeb uczniów prosimy o kontakt z koordynatorką programu Muzeum Dostępne pod adresem muzeumdostepne@artmuseum.pl lub numerem telefonu 577-006-290.

Kontakt w innych sprawach i rejestracja grup pod adresem zapisy@artmuseum.pl lub numerem telefonu 607-926-000.

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY


  • TAK
  • TAK
  •