Muzeum w Twojej Szkole – Jak działa przestrzeń?

Muzeum w Twojej Szkole – Jak działa przestrzeń?

Przestrzeń jest głównym tematem programu edukacyjnego „Szkoła w Muzeum” przygotowanego wspólnie z Narodowym Instytutem Architektury i Urbanistyki w ramach 13. edycji festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE. Jak robić szkołę?

 

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, chcąc kontynuować temat po zakończeniu wystawy, wychodzi z programem zajęć szkolnych poza swoje mury. W ramach naszych lekcji chcemy odwiedzać warszawskie placówki i rozmawiać o przestrzeni, a także projektować, budować i testować rozwiązania. Zajęcia zostały przygotowane dla wszystkich grup wiekowych. Razem z uczniami i uczennicami będziemy patrzeć na architekturę z różnych perspektyw i sprawdzać jak oddziałuje na nasze ciało oraz czy odpowiada na nasze potrzeby.


Tematy zajęć dla poszczególnych grup wiekowych:


przedszkole
PRZESTRZEŃ W GŁOWIE

Propozycja dla najmłodszych to seria ćwiczeń, które pozwalają rozwijać wyobraźnię i badać relację ciało-przestrzeń. Podczas zajęć:

  • wypróbujemy przestrzenną medytację
  • wykorzystując formę opowieści będziemy wyobrażać sobie różne miejsca
  • zastanowimy się nad cechami przestrzeni (zapach, kolor, dźwięk, ilość światła)
  • będziemy rysować i gimnastykować się, szukając różnych form ekspresji w przestrzeni.

 

szkoła podstawowa, klasy 1-3
DAJ SOBIE PRZESTRZEŃ!

Warsztaty opierają się na opowieści. Stylizowana baśń osadza w rolach głównych człowieka i przestrzeń od czasów prehistorycznych do chwili obecnej. Fragmenty narracji przeplatane są krótkimi aktywnościami: rysunkowymi, ruchowymi, sensorycznymi. Snując opowieść poszukamy odpowiedzi na pytania:

  • czy przestrzeń istniała przed człowiekiem?
  • co człowiek robi z przestrzenią?
  • jak to się stało, że człowiek zaczął budować?

 

szkoła podstawowa, klasy 4-6
CO TO ZNACZY PROJEKTOWAĆ?

Czy przestrzeń można zaprojektować? Co sprawia, że czujemy się gdzieś dobrze lub źle? Co jest ważne w tworzeniu przestrzeni? Na zajęciach sprawdzimy, czy architektura zawsze odpowiada naszym potrzebom. Sprawdzimy kto, jak i dlaczego nadaje przestrzeni określone cechy. W ramach zajęć:

  • porozmawiamy o znanych nam przestrzeniach i ich cechach
  • narysujemy znaki dla różnych przestrzeni i spróbujemy stworzyć z nich mapę
  • wystąpimy w roli zespołów projektowych – zaproponujemy rozwiązania dla przestrzeni wspólnych i opowiemy o swoich pomysłach

 

szkoła podstawowa, klasy 7-8
JAK DZIAŁA PRZESTRZEŃ?

Na co dzień robimy mnóstwo rzeczy w przestrzeni, ale rzadko o tym rozmawiamy. Przestrzeń jest przecież stale obecna w naszym życiu – tworzymy ją, organizujemy, wyznaczamy, nazywamy i wreszcie używamy. Zapraszamy do wspólnej refleksji nad tym, jak przestrzeń wpływa na nas i nasz sposób myślenia o świecie. W ramach zajęć:

  • rozgrzejemy się opisując przestrzenie z malarskich obrazów (kalambury przestrzenne)
  • poćwiczymy kreatywne pisanie (bajka architektoniczna)
  • będziemy testować możliwości opisywania wrażeń przestrzennych
  • będziemy rysować i budować na podstawie tekstu
  • przekonamy się o tym, jak różnie rozumiemy i wyobrażamy sobie rzeczywistość 

 

liceum/technikum
JAK ODCZYTAĆ PRZESTRZEŃ?

Kiedy przestrzeń staje się miejscem? Czym różni się od terytorium? Czym we współczesnym świecie są niby-miejsca? Na warsztatach przyjrzymy się przestrzeniom jako tekstom do odczytania. Zastanowimy się czy i w jaki sposób determinują ludzkie zachowania. Spróbujemy:

  • zmapować słowa, których używamy w odniesieniu do przestrzeni i jej cech
  • podzielić przestrzenie na kategorie (wizualna typologia na podstawie fotografii)
  • odczytać idee lub przekonania, które kryje w sobie dana przestrzeń
  • napisać przestrzenny manifest

 

Zapisy należy kierować na adres: zapisy@artmuseum.pl

Opracowanie: Katarzyna Witt, Hanna Zwierzchowska
Konsultacja merytoryczna: Dział Edukacji NIAiU (Marta Baranowska, Katarzyna Domagalska), Dział Edukacji MSN (Marta Przybył, Marta Skowrońska-Markiewicz).