Brak zaangażowania w praktykę wytwarza teoretyczne halucynacje
Rezydencja Komuny Warszawa

  • Brak zaangażowania w praktykę wytwarza teoretyczne halucynacje

    fot. Magda Mosiewicz

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie wraz z Komuną Warszawa prezentują wystawę i wydarzenia jej towarzyszące w ramach cyklu Departament Obecności, celebrujące 30-lecie Komuny.

To historia równoległa wobec dziejów polskiej transformacji: w maju 1989 roku w niewielkim podwarszawskim miasteczku powstaje anarchistyczna formacja Komuna Otwock. Pod tą nazwą grupa działa 20 lat, w 2009 roku przeobraża się w Komunę Warszawa. Nazwa sygnalizuje pierwotne zamiary Komuny: w realia młodego polskiego kapitalizmu wprowadzić myślenie wspólnotowe, tworzyć niezależne przestrzenie ekspresji, działać oddolnie, nie dla zysku, ale dla osobistej satysfakcji i społecznej korzyści. W tamtym czasie to prowokacja, słowo „komuna” nie może w latach 90. kojarzyć się pozytywnie.

Dzisiaj Komuna prowokuje ponownie. Podsumowując 30 lat swojego istnienia, ogłasza: „kapitalizm JEST!”. W chwili, gdy część inteligenckich elit podejmuje próbę pozytywnej rewaluacji niegdysiejszego komunistycznego projektu, twórcy Komuny nie mają wątpliwości: żyjemy w świecie kapitalizmu, w dającej się przewidzieć przyszłości nic tej sytuacji nie zmieni, lepiej więc z kapitalistami negocjować niż naiwnie wierzyć w antykapitalistyczną rewolucję.

Zarazem ów komunikat nie jest zerwaniem z dziedzictwem Komuny, ale jego wierną kontynuacją. Od samego początku Komuna wierzyła w praktykę. Nie w teoretyczne abstrakcje, ale w konkret społecznej praxis. We wczesnych latach działalności formacji można było doszukiwać się fascynacji podpowiedziami Marksa (szczególnie młodego) oraz jego kontynuatorów. Brały się z tego działania na pograniczu sztuki i społecznego aktywizmu (np. próby prowadzenia alternatywnego domu kultury w podwarszawskiej wsi Ponurzyca). Z czasem Marksa w roli patrona zastąpił amerykański pragmatysta Richard Rorty (to z jego tekstu pochodzi tytuł tej wystawy), wiara w utopię ustąpiła zaś rozsądnej zgodzie z zasadą rzeczywistości. Proces negocjowania z realiami liberalnej demokracji dokumentowały najważniejsze spektakle teatralne Komuny: „Design. Gropius, Przyszłość świata”, „Sierakowski”, „Paradise Now?, Tocqueville. Życie codzienne po wielkiej rewolucji”, „Terry Pratchett. Nauki społeczne”.

Rezydencja Komuny Warszawa w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie to kilka uzupełniających się nawzajem projektów. W każdym z nich próba ponownego przemyślenia współrzędnych współczesnego kapitalizmu powraca jako wątek centralny.

Radio Kapitał

Radio Kapitał, oddolna inicjatywa moderowana przez Komunę Warszawa i Fundację Bęc Zmiana, to wolna platforma dla niezależnej muzyki oraz rozmów o społeczeństwie i kulturze.

Radio Kapitał buduje się poprzez akcjonariat społeczny. Akcjonariuszki i akcjonariusze są współwłaścicielami Radia Kapitał! Na zebraniach akcjonariackich mogą decydować o rozwoju Radia! 

Od 29 czerwca do 29 września Radio Kapitał będzie nadawało non stop z tymczasowego studia w Muzeum.

Więcej na stronie: www.radiokapital.pl

Loop

Słuchowisko w reżyserii Grzegorza Laszuka odnosi się do ostatnich scen debiutanckiej powieści Kurta Vonneguta Pianola – robotnicy po przegranej rewolucji przeciw korporacjom i ich zrobotyzowanym fabrykom z nudów zaczynają naprawiać roboty – to przecież lubią i potrafią robić. Czy taki będzie finał oczekiwanej rewolucji społecznej XXI wieku? 

Premiera: 27.07.2019

Brak zaangażowania w praktykę wytwarza teoretyczne halucynacje

Wystawa podsumowująca skomplikowane relacje KW ze społecznym realem: od utopijnych marzeń o rewolucji po jej radykalne – i zdroworozsądkowe – odrzucenie. Najważniejsze fragmenty klasycznych przedstawień zespołu zrekonstruowane i ułożone w monumentalną pracę wideo.

Wernisaż: 6.09.2019

Zobacz także:

Wydarzenia z tego cyklu: