Miejsca Kultu, Kalwarie (1-50/50)

„Każda religia daje tak potężny ładunek przeżyć i odczuć, że nie oprze im się żaden artysta, który zacznie na tym polu działać. Sprawa, która mnie interesuje, a nie umiem jej rozwiązać, to sprawa wartości obrazu czy rzeźby polegającej na sakralności. Nie jestem uwolniony od obsesji takich wartości. [...] Wydaje mi się, że ich siła leży w jakimś emocjonalnym ładunku możliwym tylko w kręgu głębokiej wiary w to, co się robi, głębokiej wiary, że to się musi robić w hołdzie dla jakiejś idei. Są rzeźby świeckie, absolutnie nie z kręgu tematów religijnych, które ze swoją wstrząsającą siłą są sakralne, bo istotnie w mocny sposób uzmysławiają istnienie ważnych wartości ludzkich. I jeżeli zjawi się dzieło, które nie dając nawet jeszcze odpowiedzi, stawia jakieś dramatyczne pytanie o wieczne sprawy ludzkie, to ono jest ważnym społecznie zjawiskiem i na pewno właśnie sakralnym” – to jeden z cytatów z Władysława Hasiora zamieszczony w kompilacji pt. „Myśli o sztuce” (Nowy Sącz 1987). Hasior odwiedzał miejsca kultu i obserwował zachowania wiernych. Pierwszy z publikowanych notatników obejmuje m.in. samotną ambonę stojącą obok kościoła, zmumifikowane zwłoki w szklanej trumnie, wiejskie kapliczki z Chrystusem Frasobliwym. Kalwarie, czyli plenerowe trasy mini pielgrzymek po stacjach drogi krzyżowej to zdjęcia z wycieczek do znanych w Polsce miejsc kultu, m.in. Kalwarii Pacławskiej i Kalwarii Zebrzydowskiej.

Zestaw obejmuje „Notatniki”: „Miejsca kultu” (182), „Kalwarie” (183) i „Kalwaria” (207).