Inspiracje (1-50/239)

Trzy „Notatniki Fotograficzne” ze słowem inspiracje w tytule to wykład metodologiczny Hasiora na temat metody montażu, jaką posługiwał się konstruując ten zbiór, ale przede wszystkim w asamblażach, z których był najbardziej znany. W „Inspiracjach” możemy obserwować sposób myślenia artysty i stykamy się ze strukturą całości w miniaturze. Widać w nich kody ikonograficzne, formalne, stylistyczne i typologiczne, jakimi – nie zawsze jednocześnie – Władysław Hasior operował. Śledzimy to, jak przejawiała się jego wrażliwość. Obserwujemy różne źródła inspiracji oraz tematy, które go interesowały. Pojawiają się tu pomniki, sztuka nowoczesna (prace ulubionych artystów Hasiora, m.in. Jeana Arpa, Jerzego Beresia, Adama Marczyńskiego, Andrzeja Pawłowskiego, Niki de Saint Phalle, Gerarda Richtera, Johna Chamberleina, Picassa, Antoine'a Pevsnera, Ossipa Zadkine'a) i dawna, przyroda obserwowana np. ze względu na swoje plastyczne właściwości, wreszcie sztuka ludowa: religijna i świecka (w tym anonimowa, zwana przez niego plebejską) oraz sztuka samego Hasiora. W zbiorze widać swobodę luźnych skojarzeń i rodzaj nonszalancji, z jakim artysta poruszał się we wszystkich możliwych obszarach: od kiczu, przez sztukę propagandową i ikonografię władzy, po sacrum czy erotykę. Ciekawy jest też sam warsztat fotograficzny artysty: gdzieniegdzie pojawia się sentymentalna postawa fotografa pejzażowego, częściej jest realistą. Zestaw Inspiracje obejmuje notatniki pt. „Inspiracje” (24, 9) i „Montaże Inspiracje” (39).
Wybrana bibliografia:
1. „Źródła inspiracji. Notatnik fotograficzny Władysława Hasiora (13)”, oprac. Paweł Kwiatkowski, „Nowa Wieś. Ilustrowany Magazyn Młodzieży Wiejskiej” 1984, nr 11, s. 12-13.
2. „Źródła inspiracji. Notatnik fotograficzny Władysława Hasiora (15)”, oprac. P. Kwiatkowski, „Nowa Wieś. Ilustrowany Magazyn Młodzieży Wiejskiej” 1984, nr 20, s. 12-13.
3. „Not.Fot.” 2017, nr 1.


Strony: 1 2 3 4 5


Strony: 1 2 3 4 5