Kapliczki (351-400/968)

„Każda religia daje tak potężny ładunek przeżyć i odczuć, że nie oprze się im żaden artysta” – czytamy w „Myślach o sztuce” Władysława Hasiora (oprac. Z. Zegadłówna, Nowy Sącz 1986, s. 59). „Kapliczki” podobnie jak „Poezja przydrożna” kolekcjonowane były w trakcie licznych wycieczek samochodowych artysty. W przeciwieństwie do niej, w większości świeckiej, w większości są kolekcją sztuki religijnej. W przeciwieństwie jednak do „Pomników” tworzonych na zlecenie państwa i przez profesjonalnych artystów, powstawały najczęściej z „potrzeby serca” artystów amatorów. Wskazują na specyficznie rozumianą idolatrię. Podobne formalnie, niosą w sobie zupełnie różne treści. W jednej z wypowiedzi artysty czytamy: „Nie ma absolutu formy, najważniejsze są treści – forma doskonała to ta, która najlepiej «niesie» treść, a nie istnieje tylko po to, by być śliczną, jej uroda musi być wartością niezamierzoną – tak jest w przyrodzie”. Zestaw obejmuje notatniki pt. „Kapliczki” (51, 52, 53, 101, 102, 103, 166: 1, 2, 255), „Kapliczki różne” (166:4), „Kapliczki różne stare” (166:3), „Kapliczki zagraniczne” (50).


Strony: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20


Strony: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20