Archiwum Polskiego Performansu

Opis pochodzi ze strony Filmoteki Muzeum

Dokumentacja filmowa działania towarzyszącego pokazowi humanoidalnych żeńskich i męskich rzeźb Egona Fietke pod tym samym tytułem w łódzkim teatrze “Pstrąg” w roku 1991. Akcja odnosi się do problematyki płci, związanych z nią kulturowych uwarunkowań i roli kobiety w patriarchalnym społeczeństwie. Następuje podczas niej przekształcenie najważniejszego chrześcijańskiego symbolu – na krzyżu zamiast męskiej postaci spoczywa kobieca, w dodatku dominująca i nacierana “krwią” z otaczających ją męskich ofiar. Jak wskazują twórcy, odrąbanie smyczy/pępowin łączących „leeeżącą” na krzyżu żeńską postać z męskimi zamknięciami krzyża może być interpretowane jako symboliczne uwolnienie energii żeńskiej z patriarchalnego systemu. Zdjęcie z krzyża i wyniesienie postaci to zarazem uwolnienie tej figury z kultu śmierci obecnego we współczesnym chrześcijaństwie.

Akcja, choć jedna z kultowych w dorobku Wspólnoty, pochodzi ze stosunkowo słabo opisanego “okresu heroicznego” (twórczość głównie z pierwszej połowy lat 90., należą do niego akcje takie jak „Taxi” czy ”Zamknonć Mandelę”).

Wspólnota Leeeżeć w składzie: Joanna Raszewska vel Aśka Monster, Andrzej Miastkowski vel Egon Fietke, Marek Diehl, dźwięk: Egon Fietke

(ND)